X-PSILIKATZOY

ΕΙΜΑΙ Ο,ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΄ΜΑΙ

Z&D

Posted by Constantina Delimitrou στο Οκτώβριος 10, 2007

(βαρετή σεντονάρα μην κάνετε τον κόπο, απλά εντυπωσιάστηκα τόσο από κάτι ενεσούλες κριτικής σκέψης, που ήθελα μερικές από αυτές, να υπάρχουν και εδώ για να τις διαβάζω συνέχεια)

Το zoom και το downgrade είναι αγαπημένα πνευματικά εργαλεία. Σε όλα μα όλα απ΄όσα δεν καταλαβαίνω ή δεν μπορώ να εξηγήσω με δικά μου λόγια, παίρνω αυτά τα δύο εργαλειάκια και πιξελάκι πιξελάκι προσπαθώ να κάνω τα πάντα δικά μου. Κι όχι μόνο αυτό αλλά μου γκρεμίζουν και τρικλοποδιάζουν τα δύσκολα και σοβαρά πράγματα που φτιάχτηκαν εξεπιτούτου για δύσκολα αλλά δεν είναι και τόσο τελικά. Θέτε παραδείγματα; Χμμμ… ας σκεφτώ ένα δύσκολο για να σας το μεταφέρω καλύτερα:

Ηθική: Ένα σύνολο κανόνων και αξιών που αποφασίζει ο καθένας προσωπικά για την ζωή του. Πόσο απόφαση και πόσο προσωπική είναι τελικά η ηθική όμως;

Z&D: Διαφορετικούς κανόνες και αξίες έχει ο Έλληνας, ο χριστιανός, ο πολίτης ο βουδιστής, ο άστεγος, ο Αμερικανός, ο δικηγόρος, ο δημόσιος υπάλληλος, ο εφοπλιστής. Κάπου συναντώνται, κάπου όχι.

Αν το zoom γίνει πετυχημένα, έχω να παρατηρήσω πως κάποιοι άνθρωποι έχουν διπλές ιδιότητες που είναι τελείως ασύμβατες ως προς τις αξίες τους. Αν μια πανανθρώπινη αξία είναι ας πούμε, το άρθρο 5 της διακύρηξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων: «Κανείς δεν επιτρέπεται να υποβάλλεται σε βασανιστήρια ούτε σε ποινή ή μεταχείριση σκληρή, απάνθρωπη ή ταπεινωτική», τότε οι μισοί μπάτσοι αυτού του κόσμου καταπατούν ασύστολα ένα από τα βασικότερα ανθρώπινα δικαιώματα.

Σώωωωπα θα μου πείτε. Ναι, αλλά αν οι μπάτσοι είναι και χριστιανοί, αυτά τα δύο συγκρούονται. Αν επίσης είναι και Έλληνες που οι νόμοι αποτρέπουν τέτοια συμπεριφορά (έχουμε δηλαδή, τις τρεις ιδιότητες μπάτσος, χριστιανός, Έλληνας) ε τότε μιλάμε για το πιο αλλοπρόσαλο μίγμα αξιών που υπάρχει. Πάντα σε ηθικό επίπεδο φυσικά.
Θέλω να πω ότι έχουμε κάτσει κι έχουμε μπλέξει τους νόμους, τη θρησκεία, την κουλτούρα, τον πολιτισμό, το προσωπικό συμφέρον, τον πατριωτισμό ή όλα όσα κάνουμε για την επιβίωση, με την ηθική. Που τελικά δεν είναι καθόλου τα ίδια, όπως θα δείτε παρακάτω.

Διάβασα αυτές τις μέρες κάτι σκόρπια στο νετ (γι΄αυτό δεν μπόρεσα να βρω ξανά τα link) για την κριτική και αναλυτική σκέψη και θεώρησα καλό να τα παραθέσω εδώ μεταφρασμένα γιατί για πρώτη φορά βρήκα απλά και συμπυκνωμένα όλα αυτά που προσπαθώ εδώ και καιρό να αποτυπώσω ή να τεκμηριώσω αλλά δεν μπορούσα.

«- Δυστυχώς οι περισσότεροι άνθρωποι μπερδεύουν την ηθική με την συμπεριφορά που οφείλουν να έχουν στα πλαίσια της κοινωνίας, της θρησκείας και των νόμων. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν βλέπουν την ηθική ως προσωπικό θέμα ή σαν σετ ιδεών και αρχών που μας οδηγούν στη συμπεριφορά που βοηθά ή βλάπτει τα υπόλοιπα όντα.

– Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν αναγνωρίζουν ότι η ηθική ορίζεται πανανθρώπινα όπως για παράδειγμα μέσω της διακύρηξης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών (UN Declaration of Human Rights) και πως αυτή η ηθική είναι διαπολιτισμική και διαθρησκευτική.

– Οποτεδήποτε βασίζουμε τα ηθικά μας συμπεράσματα σε θρησκευτικά ή πολιτισμικά δεδομένα, διαχωρίζουμε τους εαυτούς μας από εκείνους που έχουν αντίθετες θρησκευτικές ή πολιτισμικές πεποιθήσεις. Είναι κρίσιμο επομένως, ότι χρησιμοποιούμε τις κοινές ηθικές έννοιες και τις αρχές ως οδηγούς στο συλλογισμό, μέσω των κοινών ηθικών ζητημάτων.

– Η ανάπτυξη των ηθικών δυνατοτήτων συλλογισμού κάποιου, είναι κρίσιμη επειδή υπάρχει στην ανθρώπινη φύση μια ισχυρή τάση προς τον εγωισμό, την προκατάληψη, προς την μονόπλευρη αιτιολόγηση και την αυτοεξαπάτηση.

– Τεράστια χρηματικά ποσά ξοδεύονται για να πειστούν οι άνθρωποι να δουν τα γεγονότα του κόσμου με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Επιπλέον, ανάλογα με την κοινωνία και τον πολιτισμό στους οποίους ανατρεφόμαστε, οι ίδιοι είμαστε έντονα προδιαθετημένοι για να δούμε μερικά πρόσωπα και έθνη στην πλευρά του καλού και άλλα, στην πλευρά του κακού. Το σημαντικότερο είναι πως σχεδόν όλοι οι άνθρωποι αυτοπροσδιορίζονται ως σύμμαχοι της πλευράς του καλού και των εχθρών τους στην πλευρά του κακού.

– Στον καθημερινό κόσμο, το ηθικό αντιμετωπίζεται μερικές φορές ως το πλέον προφανές και αυτονόητο ενώ θα έπρεπε να ήταν θέμα συζήτησης ή αντιθέτως, αντιμετωπίζεται ως θέμα συζήτησης όταν πρέπει να είναι προφανές και αυτονόητο».

Τελικό συμπέρασμα: Είμαστε όλοι Μπαμπούσκες. Άπειρα τα layers κολλημένα πάνω μας που αν πρώτα δεν αναγνωριστούν, δεν γίνεται να ανοιχτούν ώστε κάποτε να φτάσουμε στον πυρήνα των πραγμάτων.

p.s. Τι γαμάτο που είναι το νετ!!!


Τσίμπα κι ένα τυχαίo post από το παρελθόν...

Advertisements

29 Σχόλια to “Z&D”

  1. Παραθέτω εδώ και τα ανθρώπινα δικαιώματα, έτσι για όσους δεν τα ΄χετε δει (όπως εγώ το ζώον που δεν είχα ιδέα)

    ΑΡΘΡΟ 1 ‘Ολοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση, και οφείλουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με πνεύμα αδελφοσύνης.

    ΑΡΘΡΟ 2 Κάθε άνθρωπος δικαιούται να επικαλείται όλα τα δικαιώματα και όλες τις ελευθερίες που προκηρύσσει η παρούσα Διακήρυξη, χωρίς καμία απολύτως διάκριση, ειδικότερα ως προς τη φυλή, το χρώμα, το φύλο, τη γλώσσα, τις θρησκείες, τις πολιτικές ή οποιεσδήποτε άλλες πεποιθήσεις, την εθνική ή κοινωνική καταγωγή, την περιουσία, τη γέννηση ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση.
    Δεν θα μπορεί ακόμα να γίνεται καμία διάκριση εξαιτίας του πολιτικού, νομικού ή διεθνούς καθεστώτος της χώρας από την οποία προέρχεται κανείς, είτε πρόκειται για χώρα ή εδαφική περιοχή ανεξάρτητη, υπό κηδεμονία ή υπεξουσία, ή που βρίσκεται υπό οποιονδήποτε άλλον περιορισμό κυριαρχίας.

    ΑΡΘΡΟ 3 Κάθε άτομο έχει δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την προσωπική του ασφάλεια.

    ΑΡΘΡΟ 4 Κανείς δεν επιτρέπεται να ζει υπό καθεστώς δουλείας, ολικής ή μερικής. Η δουλεία και το δουλεμπόριο υπό οποιαδήποτε μορφή απαγορεύονται.

    ΑΡΘΡΟ 5 Κανείς δεν επιτρέπεται να υποβάλλεται σε βασανιστήρια ούτε σε ποινή ή μεταχείριση σκληρή, απάνθρωπη ή ταπεινωτική.

    ΑΡΘΡΟ 6 Καθένας, όπου και αν βρίσκεται, έχει δικαίωμα στην αναγνώριση της νομικής του προσωπικότητας.

    ΑΡΘΡΟ 7 ‘Ολοι είναι ίσοι απέναντι στον νόμο και έχουν δικαίωμα σε ίση προστασία του νόμου, χωρίς καμία απολύτως διάκριση. ‘Ολοι έχουν δικαίωμα σε ίση προστασία από κάθε διάκριση που θα παραβίαζε την παρούσα Διακήρυξη και από κάθε πρόκληση για μια τέτοια δυσμενή διάκριση.

    ΑΡΘΡΟ 8 Καθένας έχει δικαίωμα να ασκεί αποτελεσματικά ένδικα μέσα στα αρμόδια εθνικά δικαστήρια κατά των πράξεων που παραβιάζουν τα θεμελιακά δικαιώματα τα οποία του αναγνωρίζουν το Σύνταγμα και ο νόμος.

    ΑΡΘΡΟ 9 Κανείς δεν μπορεί να συλλαμβάνεται, να κρατείται ή να εξορίζεται αυθαίρετα.

    ΑΡΘΡΟ 10 Καθένας έχει δικαίωμα, με πλήρη ισότητα, να εκδικάζεται η υπόθεσή του δίκαια και δημόσια, από δικαστήριο ανεξάρτητο και αμερόληπτο, που θα αποφασίσει είτε για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του είτε, σε περίπτωση ποινικής διαδικασίας, για το βάσιμο της κατηγορίας που στρέφεται εναντίον του.

    ΑΡΘΡΟ 11 1.Κάθε κατηγορούμενος για ποινικό αδίκημα πρέπει να θεωρείται αθώος, ωσότου διαπιστωθεί η ενοχή του σύμφωνα με τον νόμο, σε ποινική δίκη, κατά την οποία θα του έχουν εξασφαλιστεί όλες οι απαραίτητες για την υπεράσπισή του εγγυήσεις.
    2. Κανείς δεν θα καταδικάζεται για πράξεις ή παραλείψεις που, κατά τον χρόνο που τελέστηκαν, δεν συνιστούσαν αξιόποινο αδίκημα κατά το εσωτερικό ή το διεθνές δίκαιο. Επίσης, δεν επιβάλλεται ποινή βαρύτερη από εκείνη που ίσχυε κατά τον χρόνο που τελέστηκε η αξιόποινη πράξη.

    ΑΡΘΡΟ 12 Κανείς δεν επιτρέπεται να υποστεί αυθαίρετες επεμβάσεις στην ιδιωτική του ζωή, την οικογένεια, την κατοικία ή την αλληλογραφία του, ούτε προσβολές της τιμής και της υπόληψης του. Καθένας έχει το δικαίωμα να τον προστατεύουν οι νόμοι από επεμβάσεις και προσβολές αυτού του είδους.

    ΑΡΘΡΟ 13 1. Καθένας έχει το δικαίωμα να κυκλοφορεί ελεύθερα και να εκλέγει τον τόπο της διαμονής του στο εσωτερικό ενός κράτους.
    2. Καθένας έχει το δικαίωμα να εγκαταλείπει οποιαδήποτε χώρα, ακόμα και τη δική του, και να επιστρέφει σε αυτήν.

    ΑΡΘΡΟ 14 1. Κάθε άτομο που καταδιώκεται έχει το δικαίωμα να ζητά άσυλο και του παρέχεται άσυλο σε άλλες χώρες.
    2. Το δικαίωμα αυτό δεν μπορεί κανείς να το επικαλεστεί, σε περίπτωση δίωξης για πραγματικό αδίκημα του κοινού ποινικού δικαίου ή για ενέργειες αντίθετες προς τους σκοπούς και τις αρχές του ΟΗΕ.

    ΑΡΘΡΟ 15 1. Καθένας έχει το δικαίωμα μιας ιθαγένειας.
    2. Κανείς δεν μπορεί να στερηθεί αυθαίρετα την ιθαγένειά του ούτε το δικαίωμα να αλλάξει ιθαγένεια.

    ΑΡΘΡΟ 16 1. Από τη στιγμή που θα φθάσουν σε ηλικία γάμου, ο άνδρας και η γυναίκα, χωρίς κανένα περιορισμό εξαιτίας της φυλής, της εθνικότητας ή της θρησκείας, έχουν το δικαίωμα να παντρεύονται και να ιδρύουν οικογένεια. Και οι δύο έχουν ίσα δικαιώματα ως προς τον γάμο, κατά τη διάρκεια του γάμου και κατά τη διάλυσή του.
    2. Γάμος δεν μπορεί να συναφθεί παρά μόνο με ελεύθερη και πλήρη συναίνεση των μελλονύμφων.
    3. Η οικογένεια είναι το φυσικό και το βασικό στοιχείο της κοινωνίας και έχει το δικαίωμα προστασίας από την κοινωνία και το κράτος.

    ΑΡΘΡΟ 17 1. Κάθε άτομο, μόνο του ή με άλλους μαζί, έχει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας.
    2. Κανείς δεν μπορεί να στερηθεί αυθαίρετα την ιδιοκτησία του.

    ΑΡΘΡΟ 18 Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της σκέψης, της συνείδησης και της θρησκείας. Στο δικαίωμα αυτό περιλαμβάνεται η ελευθερία για την αλλαγή της θρησκείας ή πεποιθήσεων, όπως και η ελευθερία να εκδηλώνει κανείς τη θρησκεία του ή τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, μόνος ή μαζί με άλλους, δημόσια ή ιδιωτικά, με τη διδασκαλία, την άσκηση, τη λατρεία και με την τέλεση θρησκευτικών τελετών.

    ΑΡΘΡΟ 19 Καθένας έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης, που σημαίνει το δικαίωμα να μην υφίσταται δυσμενείς συνέπειες για τις γνώμες του, και το δικαίωμα να αναζητεί, να παίρνει και να διαδίδει πληροφορίες και ιδέες, με οποιοδήποτε μέσο έκφρασης, και από όλο τον κόσμο.

    ΑΡΘΡΟ 20 1. Καθένας έχει το δικαίωμα να συνέρχεται και να συνεταιρίζεται ελεύθερα και για ειρηνικούς σκοπούς.
    2. Κανείς δεν μπορεί να υποχρεωθεί να συμμετέχει σε ορισμένο σωματείο.

    ΑΡΘΡΟ 21 1. Καθένας έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στη διακυβέρνηση της χώρας του, άμεσα ή έμμεσα, με αντιπροσώπους ελεύθερα εκλεγμένους.
    2. Καθένας έχει το δικαίωμα να γίνεται δεκτός, υπό ίσους όρους, στις δημόσιες υπηρεσίες της χώρας του.
    3. Η λαϊκή θέληση είναι το θεμέλιο της κρατικής εξουσίας. Η θέληση αυτή πρέπει να εκφράζεται με τίμιες εκλογές, οι οποίες πρέπει να διεξάγονται περιοδικά, με καθολική, ίση και μυστική ψηφοφορία, ή με αντίστοιχη διαδικασία που να εξασφαλίζει την ελευθερία της εκλογής.

    ΑΡΘΡΟ 22 Κάθε άτομο, ως μέλος του κοινωνικού συνόλου, έχει δικαίωμα κοινωνικής προστασίας. Η κοινωνία, με την εθνική πρωτοβουλία και τη διεθνή συνεργασία, ανάλογα πάντα με την οργάνωση και τις οικονομικές δυνατότητες κάθε κράτους, έχει χρέος να του εξασφαλίσει την ικανοποίηση των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρέπεια και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του.

    ΑΡΘΡΟ 23 1. Καθένας έχει το δικαίωμα να εργάζεται και να επιλέγει ελεύθερα το επάγγελμά του, να έχει δίκαιες και ικανοποιητικές συνθήκες δουλειάς και να προστατεύεται από την ανεργεία.
    2. ‘Ολοι, χωρίς καμία διάκριση, έχουν το δικαίωμα ίσης αμοιβής για ίση εργασία.
    3. Κάθε εργαζόμενος έχει δικαίωμα δίκαιης και ικανοποιητικής αμοιβής, που να εξασφαλίζει σε αυτόν και την οικογένειά του συνθήκες ζωής άξιες στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η αμοιβή της εργασίας, αν υπάρχει, πρέπει να συμπληρώνεται με άλλα μέσα κοινωνικής προστασίας.
    4. Καθένας έχει το δικαίωμα να ιδρύει μαζί με άλλους συνδικάτα και να συμμετέχει σε συνδικάτα για την προάσπιση των συμφερόντων του.

    ΑΡΘΡΟ 24 Καθένας έχει το δικαίωμα στην ανάπαυση, σε ελεύθερο χρόνο, και ιδιαίτερα, σε λογικό περιορισμό του χρόνου εργασίας και σε περιοδικές άδειες με πλήρεις αποδοχές.

    ΑΡΘΡΟ 25 1. Καθένας έχει δικαίωμα σε ένα βιοτικό επίπεδο ικανό να εξασφαλίσει στον ίδιο και στην οικογένεια του υγεία και ευημερία, και ειδικότερα τροφή, ρουχισμό, κατοικία, ιατρική περίθαλψη όπως και τις απαραίτητες κοινωνικές υπηρεσίες. ‘Εχει ακόμα δικαίωμα σε ασφάλιση για την ανεργία, την αρρώστια, την αναπηρία, τη χηρεία, τη γεροντική ηλικία, όπως και για όλες τις άλλες περιπτώσεις που στερείται τα μέσα της συντήρησής του, εξαιτίας περιστάσεων ανεξαρτήτων της θέλησης του.
    2. Η μητρότητα και η παιδική ηλικία έχουν δικαίωμα ειδικής μέριμνας και περίθαλψης. ‘Ολα τα παιδιά, ανεξάρτητα αν είναι νόμιμα ή εξώγαμα, απολαμβάνουν την ίδια κοινωνική προστασία.

    ΑΡΘΡΟ 26 1. Καθένας έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση. Η εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται δωρεάν, τουλάχιστον στη στοιχειώδη και βασική βαθμίδα της. Η στοιχειώδης εκπαίδευση είναι υποχρεωτική. Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους. Η πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία πρέπει να είναι ανοικτή σε όλους, υπό ίσους όρους, ανάλογα με τις ικανότητες τους.
    2. Η εκπαίδευση πρέπει να αποβλέπει στην πλήρη ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας και στην ενίσχυση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιακών ελευθεριών. Πρέπει να προάγει την κατανόηση, την ανεκτικότητα και τη φιλία ανάμεσα σε όλα τα έθνη και σε όλες τις φυλές και τις θρησκευτικές ομάδες, και να ευνοεί την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων των Ηνωμένων Εθνών για τη διατήρηση της ειρήνης.
    3. Οι γονείς έχουν, κατά προτεραιότητα, το δικαίωμα να επιλέγουν το είδος της παιδείας που θα δοθεί στα παιδιά τους.

    ΑΡΘΡΟ 27 1. Καθένας έχει το δικαίωμα να συμμετέχει ελεύθερα στην πνευματική ζωή της κοινότητας, να χαίρεται τις καλές τέχνες και να μετέχει στην επιστημονική πρόοδο και στα αγαθά της.
    2. Καθένας έχει το δικαίωμα να προστατεύονται τα ηθικά και υλικά συμφέροντά του που απορρέουν από κάθε είδους επιστημονική, λογοτεχνική ή καλλιτεχνική παραγωγή του.

    ΑΡΘΡΟ 28 Καθένας έχει το δικαίωμα να επικρατεί μια κοινωνική και διεθνής τάξη, μέσα στην οποία τα δικαιώματα και οι ελευθερίες που προκηρύσσει η παρούσα Διακήρυξη να μπορούν να πραγματώνονται σε όλη τους την έκταση.

    ΑΡΘΡΟ 29 1. Το άτομο έχει καθήκοντα απέναντι στην κοινότητα, μέσα στα πλαίσια της οποίας και μόνο είναι δυνατή η ελεύθερη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του.
    2. Στην άσκηση των δικαιωμάτων του και στην απόλαυση των ελευθεριών του κανείς δεν υπόκειται παρά μόνο στους περιορισμούς που ορίζονται από τους νόμους, με αποκλειστικό σκοπό να εξασφαλίζεται η αναγνώριση και ο σεβασμός των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των άλλων, και να ικανοποιούνται οι δίκαιες απαιτήσεις της ηθικής, της δημόσιας τάξης και του γενικού καλού, σε μια δημοκρατική κοινωνία.
    3. Τα δικαιώματα αυτά και οι ελευθερίες δεν μπορούν, σε καμία περίπτωση, να ασκούνται αντίθετα προς τους σκοπούς και τις αρχές των Ηνωμένων Εθνών.

    ΑΡΘΡΟ 30 Καμιά διάταξη της παρούσας Διακήρυξης δεν μπορεί να ερμηνευθεί ότι παρέχει σε ένα κράτος, σε μια ομάδα ή σε ένα άτομο οποιοδήποτε δικαίωμα να επιδίδεται σε ενέργειες ή να εκτελεί πράξεις που αποβλέπουν στην άρνηση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών που εξαγγέλλονται σε αυτήν.

  2. fuckingblogger said

    Πες μας τώρα και που τηρούνται….

  3. ε, αυτό λέω. Απλά βαρέθηκα να ακούω τριγύρω για «ηθική» όταν χοντρικά αυτό τελικά σημαίνει «ό,τι δεν ενοχλεί τη θρησκεία, τους νόμους, τα φράγκα και το υπερτεράστιο εγώ μας».

  4. Παιδιά, άσχετο αλλά μόλις μου ήρθε με mail για όποιον ενδιαφέρεται:

    «Για την Αμαλία»

    Αθήνα 10 Οκτωβρίου 2007

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Ένωσε τη φωνή σου μαζί μας: H ανακούφιση από τον πόνο και η παρηγορητική φροντίδα αποτελεί αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα!
    6 Οκτωβρίου 2007
    Παγκόσμια Ημέρα Παρηγορητικής Φροντίδας

    «Κανείς δεν πήρε στα σοβαρά τον πόνο μου», «Φρικτός πόνος, δεν μπορούσα να κουνηθώ», «Η κατάστασή μου τραγική. Έκοψα τη δουλειά». Αυτά έγραφε μεταξύ άλλων η Αμαλία Καλυβίνου στο χειρόγραφο ημερολόγιο της, πριν την επίσκεψή της σε ιατρείο πόνου και παρηγορητικής φροντίδας. Αντιθέτως, μετά την πρώτη της επίσκεψη σε αυτό: «Πρώτη φορά που δεν αμφισβητήθηκε ο πόνος μου. Πρώτη φορά που ένοιωσα ότι ο γιατρός απέναντί μου καταλάβαινε τι του έλεγα. Πρώτη φορά που γιατροί με προέτρεπαν και με στήριζαν να κάνω πράγματα». Το χειρόγραφο αυτό, το οποίο της εμπιστεύτηκε πριν χρόνια η Αμαλία, παρέδωσε σήμερα κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, η πρόεδρος της ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α. Αθηνά Βαδαλούκα στην οικογένεια της Αμαλίας. Στη μνήμη της άλλωστε αφιερώνει φέτος η ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α. την Παγκόσμια Ημέρα Παρηγορητικής Φροντίδας, τιμώντας με τη συμβολική αυτή ενέργεια τον Έλληνα ασθενή, για την αξιοπρέπεια και ανακούφιση του οποίου αγωνίζεται.

    Η παρηγορητική φροντίδα δηλαδή οι επιστημονικές πράξεις που στοχεύουν στην αντιμετώπιση του πόνου και όλων των συνοδών συμπτωμάτων είναι συνυφασμένες με τις ανίατες ασθένειες, όπως ο καρκίνος, το ΑΙDS, τα εγκεφαλικά επεισόδια, τα νευρολογικά νοσήματα, οι βαριές νεφρικές και καρδιακές ανεπάρκειες. Πρόκειται δηλαδή για την ολιστική αντιμετώπιση των ασθενών μέσα από μία πολυπαραγοντική προσέγγιση, που υποστηρίζει το δικαίωμα στην ποιότητα ζωής και στην αξιοπρέπεια στο θάνατο.

    Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας έως το 2015, 15.000.000 άνθρωποι θα πάσχουν από καρκίνο εκ των οποίων το 30-40% θα υποφέρει από πόνο στα αρχικά στάδια της νόσου και 80-90% στα τελικά στάδια. 1 στους 5 ανθρώπους παγκοσμίως 40-60 ετών υποφέρει σήμερα από μέτριο έως έντονο χρόνιο πόνο. 1 στους 3 είναι ανίκανος λόγω του πόνου να ζήσει ανεξάρτητη ζωή. 1 στους 4 έχει διαταραγμένη ή καταστραμμένη σχέση με συγγενείς και φίλους λόγω του πόνου. Στόχος των επιστημόνων που ασχολούνται με την αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου είναι η πρόληψη της μετάπτωσης του οξέως σε χρόνιο πόνο. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι έχει βρεθεί πως η χορήγηση ενός απλού μη στεροειδούς αντιφλεγμονώδους σε συνδυασμό με ένα αντιεπιληπτικό φάρμακο προεγχειρητικά, μπορεί να προλάβει την εμφάνιση του χρόνιου νευροπαθητικού μετεγχειρητικού πόνου, που εμφανίζεται σε ποσοστό από 3-80% ανάλογα με την επέμβαση. Σύμφωνα με τα τελευταία βιβλιογραφικά δεδομένα, οι καρκινοπαθείς ασθενείς τελικού σταδίου υποφέρουν σε ποσοστό 30% από νευροπαθητικό πόνο. Ο πόνος είναι το 2ο σύμπτωμα μετά τον πυρετό, που έχουν οι ασθενείς με AIDS ενώ το 50% αυτών υποφέρει από χρόνιο νευροπαθητικό πόνο. Εξάλλου, εκτός από τον πόνο η ποιότητα ζωής των καρκινοπαθών τελικού σταδίου επηρεάζεται και από άλλα συνοδά συμπτώματα, όπως: δυσκοιλιότητα > 50%, έμμετο > 30%, δύσπνοια > 15%, κεντρική καταστολή > 5%, κνησμός, εφίδρωση, κατακλύσεις κλπ. Ο ρόλος της παρηγορητικής φροντίδας στην αντιμετώπιση των συνοδών συμπτωμάτων είναι ουσιαστικός.

    Το κεντρικό θέμα του φετινού εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Παρηγορητικής Φροντίδας είναι «Ξεπερνώντας τις ηλικίες – από τα παιδιά στους γεροντότερους»: Πρόσβαση στην Παρηγορητική Φροντίδα (Π.Φ.) πρέπει να έχουμε όλοι, ανεξαρτήτως ηλικίας. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλη την υφήλιο συμμετείχαν σε συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις, με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την ανεύρεση πόρων για τις οργανώσεις Ξενώνων και Παρηγορητικής Φροντίδας σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.
    Στη χώρα μας, η ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α. συνδιοργάνωσε στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας, το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Περιοχικής Αναισθησίας Θεραπείας Πόνου και Παρηγορητικής Αγωγής (5-8 Οκτωβρίου, Γιάννενα) στο οποίο συμμετείχαν διεθνούς κύρους ξένοι ομιλητές (ο πρόεδρος και γραμματέας της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Περιοχικής Αναλγησίας καθώς και ο εκλεγμένος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Εταιρειών Πόνου και πρόεδρος της Ιταλικής Εταιρείας Πόνου κ.ά). Στο συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν 420 σύνεδροι, πέραν των σημαντικών επιστημονικών ανακοινώσεων, πραγματοποιήθηκε το διεταιρικό συμπόσιο, στο οποίο εκτός της ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α. συμμετείχαν η Ελληνική Αναισθησιολογική Εταιρεία και η Ελληνική Εταιρεία Αλγολογίας. Οι 3 εταιρείες κατέληξαν σε συνολική πρόταση που αφορά τα εξής:
    1. Παρουσιάστηκαν οι αρχές λειτουργίας που πρέπει να διέπουν τα κέντρα πόνου και παρηγορητικής φροντίδας καθώς και το δίκτυο και τους ξενώνες παρηγορητικής φροντίδας.
    2. Αποφασίστηκε η καταγραφή των αναγκών του ελληνικού πληθυσμού.
    3. Οι 3 εταιρείες αποφάσισαν να αναπτύξουν κοινά προγράμματα εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης.
    4. Κοινή επιδίωξη των εταιρειών θα είναι επίσης η δρομολόγηση εσωτερικών διεργασιών πιστοποίησης της κλινικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας.
    5. Οι εταιρείες θα αγωνιστούν από κοινού για τη θεσμοθέτηση ιατρείων πόνου και δικτύου παρηγορητικής ιατρικής με κάθε πρόσφορο μέσον
    6. Θα αναλάβουν εκστρατεία ενημέρωσης.
    7. Συμφώνησαν επίσης, επιτροπή αποτελούμενη από τους προέδρους των τριών εταιρειών να ζητήσει ακρόαση από τον Υπουργό Υγείας για να του εγχειρήσει την Πρόταση και να επισημάνει την υποχρέωση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου να ακούσει το πρόβλημα των αναξιοπαθούντων συνανθρώπων μας και να κινηθεί για την αντιμετώπισή του, σύμφωνα άλλωστε και με τις επιταγές της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας, η εταιρεία μας συμμετείχε στην παγκόσμια κινητοποίηση με μετάδοση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών μηνυμάτων, συναυλία της Σαββίνας Γιαννάτου (Πέμπτη 4 Οκτωβρίου, Γιάννενα) και δημοσίευση ενημερωτικών άρθρων στον Τύπο. Ταυτόχρονα συνεχίζεται η συλλογή υπογραφών συμπαράστασης στο site της ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α. http://www.grpalliative.org

    Παράλληλα, η ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α μέσω της καμπάνιας για την Παγκόσμια Ημέρα Παρηγορητικής Φροντίδας στοχεύει στην άσκηση πίεσης προς την Πολιτεία για την ικανοποίηση βασικών αιτημάτων, δεδομένου ότι η παρηγορητική φροντίδα, στην Ελλάδα είναι απογοητευτική.
    Ενδεικτικά:
    1) Δεν υπάρχουν στους οργανισμούς των Νοσοκομείων κέντρα πόνου και Παρηγορητικής φροντίδας (πλην τριών ή τεσσάρων Πανελλαδικά) και μόνο εθελοντικά ασκείται η παρηγορητική φροντίδα
    2) Η νομοθεσία διάθεσης οπιοειδών είναι αναχρονιστική. Η κατανάλωση μορφίνης για την ανακούφιση του πόνου είναι δείκτης πολιτισμού ενός λαού. Στην Ελλάδα καταναλώνονται 4 mg ανά ασθενή έναντι 90 mg στην Δανία. Επιπλέον στην Ελλάδα δεν κυκλοφορούν όλα τα διαθέσιμα σκευάσματα οπιοειδών ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των ασθενών. Έτσι, η αφόρητη ταλαιπωρία γιατρών, ασθενών και συγγενών είναι καθημερινή.
    3) Δεν υπάρχουν Ξενώνες νοσηλείας ασθενών τελικού σταδίου ενώ παράλληλα ψηφίζονται υπουργικές αποφάσεις για μελλοντική λειτουργία τους χωρίς τη συμβουλευτική γνώμη των αρμοδίων επιστημονικών εταιρειών.
    4) Η απουσία των εκπροσώπων των επιστημονικών εταιρειών που είναι υπεύθυνες για την ανακούφιση του πόνου και την παρηγορητική φροντίδα από συμβουλευτικές επιτροπές του υπουργείου, όταν σε αυτές συμμετέχουν ακόμη και άνθρωποι με άσχετο αντικείμενο, είναι ενδεικτική του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζεται η παρηγορητική φροντίδα στη χώρα μας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην επιτροπή ναρκωτικών του υπουργείου δεν υπάρχει κλινικός γιατρός που γνωρίζει τη χρήση των οπιοειδών.
    Η χώρα μας θα πρέπει να λάβει υπόψιν της την υπ’ αριθμόν 24Ε/2003 σύσταση της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης. Με τη σύσταση αυτή προτείνεται στις χώρες-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η διευκόλυνση της πρόσβασης των ασθενών στην παρηγορητική φροντίδα με τη δημιουργία του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου για τη χρηματοδότηση της έρευνας και την εφαρμογή της παρηγορητικής φροντίδας. Έχει εκτιμηθεί ότι η ζήτηση στις υπηρεσίες ανακουφιστικής φροντίδας θα αυξηθεί στα επόμενα δέκα χρόνια κατά 20%.
    Σύμφωνα με την ΠΑΡΗ.ΣΥ.Α. τα αιτήματα που χρήζουν άμεσης διευθέτησης είναι:
    – Η εφαρμογή της υπουργικής απόφασης του 1992 για κατ’ οίκον νοσηλεία στους οργανισμούς των νοσοκομείων.
    – Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στα νοσοκομεία, για στελέχωση των κέντρων πόνου και παρηγορητικής αγωγής. Τα κέντρα αυτά να ενταχθούν στους οργανισμούς των νοσοκομείων
    – Η μέριμνα για την ύπαρξη κλινών στα νοσοκομεία για αντιμετώπιση των
    ημερήσιων αναγκών των ασθενών τελικού σταδίου.
    – Η οργάνωση και η κάλυψη εξόδων μετεκπαιδευτικών σεμιναρίων.
    – Η αλλαγή της αναχρονιστικής συνταγογράφησης ναρκωτικών.
    – Η διάθεση στο εμπόριο όλων των σύγχρονων σκευασμάτων οπιοειδών.
    – Η σύσταση ομάδων εθελοντών που θα εκπαιδευτούν για κατ’ οίκον
    νοσηλεία
    – Η απορρόφηση κονδυλίων της Ε.Ε. για εκπαίδευση προσωπικού στην
    Παρηγορητική Φροντίδα.
    – Πρόβλεψη για νέες θέσεις ιατρικού, νοσηλευτικού και παραϊατρικού προσωπικού
    για τη δημιουργία και στελέχωση ξενώνων.

  5. fuckingblogger said

    ε, αυτό λέω. Απλά βαρέθηκα να ακούω τριγύρω για “ηθική” όταν χοντρικά αυτό τελικά σημαίνει “ό,τι δεν ενοχλεί τη θρησκεία, τους νόμους, τα φράγκα και το υπερτεράστιο εγώ μας”

    To θέμα δεν είναι οι τριγύρω αλλά τί κάνουμε εμείς ατομικά πρώτα. Και ο εθελοντισμός σε τέτοιες δραστηριότητες όπως αυτή στο παραπάνω ποστ σου είναι ο μόνος δρόμος.

  6. συμφωνώ απόλυτα.

  7. Όταν δεν αναγνωρίζεις στον άλλον την ανθρώπινη ιδιότητα, να δείς πόσο εύκολο είναι να τηρήσεις τις διακηρύξεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μη τηρώντας τες…
    (*πικρό γέλιο*)

  8. «Όταν δεν αναγνωρίζεις στον άλλον την ανθρώπινη ιδιότητα»

    Μπράβο ρε μωρό, από ΄κει ξεκινούν και τελειώνουν ΟΛΑ!!!

  9. Vrip-id-as said

    Κατι ισως σχετικο και πιο προσγειωμενο…

    Με την Χριστιανικη (σχολικη, οικογενειακη) ηθικη, μια μαμα θα συμβουλευε το παιδι της αν εχει δυο χιτωνες να μοιραστει τον ενα με ενα φτωχο συμμαθητη, η αν εχει μια μπαλα να αφησει ολα τα παιδια να την κλωτσανε, η αν εχει ενα σαντουιτς να δωσει μια δαγκωνια σε ενα αλλο παιδακι που ζηλευει και δεν εχει.

    Το να μοιραζεσαι με φιλους και να βοηθας τον συνανθρωπο, να δινεις τον ενα χιτωνα, πουκαμισο, σαντουιτς απο τα Γκουντις, μπαλα Αντιντας κλπ ειναι γενικως good karma.

    Εκτος αν μιλαμε για ενα CD της Εφης Θωδη (τυχαιο το παραδειγμα, βαλτε καποιον αλλο εμπορικο καλλιτεχνη)…

    Τοτε απαγορευεται η δημοσια αναπαραγωγη του σε παιδικο παρτι, απαγορευεται να το δανειζει, απαγορευεται να το μοιραζεται, να το μεταπωλησει, να το πολλαπλασιασει και να το μοιρασει σε φιλους, απαγορευεται να τυπωσει τους στιχους, απαγορευεται να σφυριζει την μελωδια παρουσια πολλων 3ων εκτος σπιτιου του, απαγορευεται να μαθει να το παιζει στην κιθαρα και να το εκτελεσει μπροστα σε φιλους χωρις την αδεια του αρχικου δημιουργου.

    Το παιδι ειναι πειρατης, σκοτωνει την μουσικη, διακινει παρανομο υλικο και οφειλει να μπει φυλακη, να πληρωσουν οι γονεις προστιμο και να διωχθουν ποινικα, να κατασχεθουν τα υλικα με τα οποια διεπραξε το αδικημα, να διωχθουν οι αποδεκτες του εγκληματος κλπ…

    Γενικως πρεπει να μαθουμε να εξοικειωθουμε με τις περιπτωσιακες ηθικες τυπου:

    Μοιραζεσαι μπαλα Αντιντας = καλο, μοιραζεσαι CD Τζινας Βαρωνη (τυχαιο παραδειγμα)= φυλακη.

    Το παιδι εμαθε προσθεση και προσθετει παρουσια τριτων δυο αριθμους = καλο.
    Το παιδι εμαθε μουσικη και παιζει παρουσια τριτων Τζινα Βαρωνη = φυλακη.

    Σε ενα βιβλιο/ταινια σου χρησιμοποιεις τον Μεγα Αλεξανδρο η τον Κολοκοτρωνη = καλο και δικαιωμα σου γιατι ειναι μυθικο /ιστορικο προσωπο (ακομα και υπαρκτο)

    Σε ενα βιβλιο σου χρησιμοποιεις τον Χαρι Ποτερ η την Μινι Μαους= κακο και μπαινεις φυλακη ακομα και αν δεν υπηρξε ουτε θα υπαρξει ποτε, και ουτε ειναι ιστορικο, ουτε μυθικο προσωπο…

  10. Vripidas, όπως πάντα κορυφαία τα σχόλιά σου.-

    Πολύ σωστά κάνεις και θίγεις το θέμα των περιπτωσιακών ηθικών, σαφώς και υπάρχουν και σαφώς τα πράγματα δεν μπορεί να είναι τόσο απλουστευμένα όσο τα παρουσιάζω. Το θέμα όμως, είναι το εξής: ξεκινάς από τα απλά και παραδεκτά δικαιώματα για να φτάσεις στα πολύπλοκα και όχι το αντίστροφο. Έχουμε φτάσει σε σημείο να μας πλασάρουν για «καλό» οτιδήποτε που σε άλλη περίπτωση, σε άλλη χώρα ή έστω μερικά μέτρα έξω από το σπίτι μας θα θεωρούσαμε στυγνό έγκλημα. Αυτό ήθελα να πω.

    (kisses)

  11. Vrip-id-as said

    Ε ναι κοιτα ομως. Αν πια δεν μπορουμε να βγαλουμε ακρη με την ηθικη γυρω απο τη μοιρασια ενος σαντουιτς με μοτσαρελα η του CD της Εφης Θωδη με τους συμμαθητες στο Δημοτικο, νομιζω οτι για τα «ανωτερα» με τα οποια προβληματιζεσαι ειμαστε χαμενοι απο χερι…

    Δυο τρεις ωρες μακρια απο το σπιτι μου, επιτρεπεται η τριγαμια (αν πας με το αεροπλανο στην Αιγυπτο). Ποσο αντικειμενικα «κακο» μπορει να ειναι ενα πραγμα οπως η διγαμια εντος συνορων (πχ 1 ωρα με το αεροπλανο)? Επειδη τελεστηκε με μια αεροπορικη ωρα διαφορα λιγο πιο κοντα?

    I mean, 1 αεροπορικη ωρα με το miles and more δεν σου δινει ουτε free ποτο στην αιθουσα αναμονης. Ποσο σημαντικη μπορει να θεωρειται πια να για τον νομοθετη?

    Τελικα, νομιζω το ολο κολπο ειναι να εκπαιδευτεις οτι δεν υπαρχουν καλοι η κακοι κανονες. Ουτε να σε νοιαζει αν ερχονται σε αντιθεση με αλλους που επισης υπαρχουν. Απλα πρεπει χωρις να το συζητας πολυ (γιατι μετα γινεσαι παπαρολογος σοφιστης) να ακολουθεις αυτους που σου δωσανε χωρις μα και μου και να μπαινεις φυλακη οταν σου λενε οτι ειναι κακο (ακομα και αν θα μπορουσες να σκεφτεις 1000 λογους για τους οποιους δεν ειναι).

    Αν αρχισεις να σκεφτεσαι οτι ο κινεζος που διατηρει μπλογκ δεν πρεπει να μπαινει φυλακη αφου δεν μπαινει και ο δυτικος η ο τυπος που παντρεψε την κορη του στα 6 πρεπει να μπει ενω ο γυφτος που μενει στον παραδιπλα καταυλισμο και την παντρεψε ιδια ηλικια εχει το δικαιωμα, οτι αφου ο υδραυλικος στις 100 βρυσες εχει δικαιωμα να χαλασει μια (τα λαθη ειναι για τους ανθρωπους) ετσι θα επρεπε και ο γιατρος στις 100 εγχειρησεις να χανει εναν απο λαθος του χωρις να πει κανεις κουβεντα (ιδιαιτερα οι συγγενεις του μακαριτη) κλπ απλα θα φλιπαρεις…

  12. με καταμπέρδεψες… 😦

  13. cyrusgeo said

    Το πρόβλημα είναι μεταφραστικό: οι άνθρωποι αδυνατούν να μεταφράσουν την ιδεολογία τους σε συμπεριφορά.

  14. cyrus, το αντίθετο. Οι άνθρωποι προσπαθούν να χωρέσουν την ιδεολογία τους σε «ηθική» συμπεριφορά.

  15. οκ. σε μισή ώρα σχολάω θα πάω να τα ξαναδιαβάσω γιατί το μυαλό μου έγινε πουρές.-

  16. Vrip-id-as said

    Με λιγα λογια, ολα μπορουν να συνυπαρχουν και οχι.

    Ο μπατσος χριστιανος μπορει ας πουμε να δειρει εναν συνανθρωπο του και να πληρωθει για αυτο και να παρει και παρασημο αλλα πρεπει να παει φυλακη αν μετα δωσει σε εναν αλλο μπατσο ενα CD μουσικης. Ο πρωτος μπατσος αν εχει παντρευτει στην Αιγυπτο μπορει να εχει νομιμα δυο τρεις γυναικες. Αν εχει παντρευτει στο Αμστερνταμ μπορει να εχει και εναν αντρα. Ο δευτερος μπατσος που θα παντρευτει Αθηνα μπορει μονο εναν γαμο και μαλιστα μονο με γυναικα. Αν παντρευτηκε με θρησκευτικο μπορει να την χωρισει και να παντρευτει αλλη 3 φορες max. Με πολιτικο μπορει να το κανει καθε οποτε γουσταρει. Και οι δυο δουλευουν στο ιδιο γραφειο, διπλα διπλα…

    Πρεπει να μαθεις να σου φαινονται λογικα ολα μαζι as is, πακετο, χωρις πολλα πολλα ρε παιδι μου… Εξασκηση θελει…

  17. Idάκι said

    Vripida, είσαι μπροστά αγόρι μου… εδώ δεν μπορούν να καταλάβουν την απλή εξίσωση μελαμψός=καυκάσιος=άνθρωπος.

    Και η νομοθεσία δεν εξισώνεται απαραίτητα με τον προσωπικό σου κώδικα ηθικής, σε καμία χώρα. Προσπαθεί απλά να προλάβει τα χειρότερα. Το να έχεις και να ακολουθείς έναν κώδικα (σετ αρχών, δλδ) προσανατολισμένο στην τήρηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σου εγγυάται ότι δεν θα μπεις σε νομικά μπλεξίματα – το ότι δεν μπλέκεις με το νόμο δεν εγγυάται με τίποτε ότι έχεις έναν τέτοιο ηθικό κώδικα όμως…

  18. Idάκι said

    ΥΓ. Πολύ σε πάω όταν σε πιάνει το φιλοσοφικό σου Κωνσταντίνα!! Έχεις ένα τρόπο να αναλύεις τέτοια ερωτήματα που με στέλνει αδιάβαστη 🙂

  19. Vrip-id-as said

    @idακι: Πω… δαπανησα 2.5 εκ. παραγραφους με παραδειγματα για να το πεις καλυτερα σε 2-3 γραμμες 🙂

  20. Theatis said

    Μπλέξατε πολύ παιδιά, θα έλεγα ΄»καλή ξεκούραση» αλλά μου ήρθε να σας μπλέξω λίγο ακόμα:
    ………………………….
    Στο όνομα του Χριστιανισμού έγιναν οι μεγαλύτερες σφαγές, σταυροφορίες, γενοκτονίες. Στο όνομα του Τζιχάντ έγιναν οι πιο σφοδροί κατακτητικοί πόλεμοι, άλλες γενοκτονίες, πόλεμοι, σφαγές αυτοκτονίες. Στο όνομα της Πατρίδας έγιναν πόλεμοι, εξανδραποδισμοί, δηώσεις, σφαγές. Στο όνομα του λαού εκτελέσεις, αδικίες, θάνατοι…
    Κι όλοι αυτοί, θρησκείες, πατρίδες, λαοί, ταυτίζουν την ύπαρξή τους με συστήματα ηθικής όπως τα λένε και διατείνονται ότι εκφράζουν ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ με τις ιδεολογίες που κατασκευάζουν τις επι μέρους ΑΤΟΜΙΚΕΣ ηθικές των μελών τους.
    …………………………..
    Ηθική είναι το ιδεολογικό οπλοστάσιο των καταπιεστών και των σφαγέων. Ηθική παράλληλα είναι και μια έμφυτη τάση του κάθε ανθρώπου να «συμβιώσει» ειρηνικά με το [κοινωνικό ή και φυσικό] περιβάλλον του. Δίνουν, λοιπόν, το ίδιο όνομα [ηθική] στις ιδεολογίες του μίσους προς τον «άλλο» [εχθρό φυλετικό, θρησκευτικό, ταξικό κλπ.] και στο συναίσθημα της αγάπης-συμπαράστασης στον πλησίον [χριστιανική αγάπη, βουδιστική στάση ζωής, αρχαιοελληνική αξιοπρέπεια, μουσουλμανική ελεημοσύνη κλπ.] και προσπαθούν έτσι να εντάξουν τις ατομικότητες και τα ξεχωριστά πρόσωπα του καθενός μας σε μια προκρούστεια συλλογικότητα απολύτως ανεξέλεγκτη για εμάς και απολύτως ελεγχόμενοι από «αυτούς». Ποιους «αυτούς»;
    Τους εξουσιαστές κάθε μορφής και τους κατασκευαστές των ιδεολογιών τους. [μη ξεχνάτε ότι οι ιδεολογίες είναι τα μεγαλύτερα οπλοστάσια των εμπολέμων. Ποτισμένος ένας λαός με ιδεολογία γίνεται ΟΡΔΗ και βρίσκει τα αναγκαία όπλα, χωρίς την ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ του μίσους είναι συνάθροιση πολιτών που σκέφτεται, άρα…. δεν είναι ελεγχόμενη]
    ……………..
    Λένε ηθική το σύστημα των νόμων [που είναι αποτύπωση ιεραρχικών σχέσεων και συσχετισμού δύναμης], λένε ηθική ταυτόχρονα και το συναίσθημα κοινωνικότητας [που είναι παράγωγο των ενστίκτων επιβίωσης].
    ………………………
    Είμαστε όντα που έχουμε ακόμη στο υποσυνείδητό μας τις ίδιες συνδέσεις και το ίδιο υπόστρωμα που είχαν οι μακρινοί πρόγονοί μας, τα ερπετά. Αυτό το βαθύτερο στρώμα ελέγχει το θυμικό μας κατά βάση, τους φόβους μας και τις ελπίδες μας. Έχουμε και πιο ανεπτυγμένα κομμάτια στον εγκέφαλό μας. Φλοιούς και συνάψεις [10 εις την 2,5 εκατομμύρια συνάψεις ανά δευτερόλεπτο] που συνιστούν τον πρόγονό μας όμο νεαντερτάλις, ερέκτους, κλπ. Κι έχουμε και την πολιτική συνείδηση που κληρονομήσαμε από την ιστορία μας των τελευταίων 5-6 χιλιάδων χρόνων. Με αυτές τις δυνατότητες [τραγικά ελάχιστες από «ηθικής» πλευράς] κατέχουμε πυρηνικές βόμβες και δυνατότητες σύντηξης. Δηλαδή είμαστε σαν ανθρωπότητα κάποιοι λογικοί και έξυπνοι άνθρωποι με σχιζοφρενικές όμως τάσεις και θυμικό ερπετού, που κατέχουμε όπλα ικανά να τινάξουν τον πλανήτη στον αέρα ή να τον δηλητηριάσουν ή να τον κάνουν ραδιενεργό και ακατοίκητο για κάθε έμβιο είδος. Μας λείπει μια διαστρική, διαγαλαξιακή ηθική που να βλέπει την Γαία σαν ενιαίο σύνολο ανθρώπων, ζώων, φυτών, βράχων, αερίων, φωτιάς, ενέργειας, καθαρής σκέψης και αμέτρητων δυνατοτήτων. Μας λείπει το πιο βασικό εργαλείο της ανάπτυξης, το φρένο. Αυτό είναι σε τελευταία ανάλυση η ηθική, το φρένο μας. Κι ας το’ χουν πλασάρει σαν επιταχυντήρα οι έμποροι του πολέμου.
    Φτάνει, κουράστηκα και σας κούρασα!

  21. Μαρία απο Ρόδο... said

    Το να ακολουθείς την …»ηθική» είναι θέμα εγωισμού, θέμα εικόνας…»Μα τι θα πει ο κόσμος;;; Ε, δεν είναι σωστό!!!»
    ΤΟ παν είναι όλοι μας να κοιτάξουμε στα τάρταρα μας και να βρούμε πραγματικά τι είμαστε και τι θέλουμε. Και τότε ως δια μαγείας θα υπάρχει μία ηθική, μία τάξη πραγμάτων…η αγάπη.Μπορεί να έριξα το υψηλό επίπεδο φιλοσοφικής ανάλυσης αλλά ρε παιδιά απο μικρή αυτό το είχα..Να τα βλέπω όλα απλά και συνάμα δύσκολα…
    Καλημέρα σας.
    (Υ.Γ=Δαντελοκωνσταντινάκι ισχύει ο καφές όταν ανέβω ΑΘήνα;;;; Και που θα σε βρώ όμως;;;;ε;;;;;πουουουουουου;;;;;)

  22. pavlos said

    Mα τι λες τώρα? Και που εφαρμόζονται ανά τον κόσμο?

  23. astrel said

    zalistika re paidia..

  24. tobriki said

    Ηθική
    Μ αρέσει ως λέξη, νομίζω πως μέσα περικλείει άλλες λέξεις όπως άνθρωπος, ελευθερία, κρίση «όχι του Θεού», κατανόηση «όχι του κειμένου».

    Ας ξεκινήσουμε από την πρώτη λέξη Άνθρωπος είμαι σίγουρη πως για όλους μας έχει μια διαφορετική ερμηνεία π.χ. Αν κάποιος μας σκότωνε ένα αγαπημένο πρόσωπο θα τον αντιμετίζαμε ως άνθρωπο;
    π.χ. Αν κάποιος μας έκανε κακό;
    Συμπέρασμα, όποια ερμηνεία κι αν δώσουμε στην λέξη άνθρωπος καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι όλοι μας δεν μπορούμε να τους δούμε όλους ως ανθρώπους για διάφορους λόγους.

    Ελευθερία, πολύ αγαπημένη λέξη αν μέσα στις οικογένειες υπάρχει σίγουρα θα είναι κάποιο κοριτσάκι.

    Κρίση; έχουμε την ικανότητα να κρίνουμε; και με ποια κριτήρια; είναι αντικειμενικά; είμαστε επιεικής;κτλ

    Κατανόηση; Τι είναι αυτό τρώγεται; Ποιος κατανοεί ποιόν και γιατί;

    Αν λοιπόν μάθουμε να δεχόμαστε τον οποιοδήποτε ως άνθρωπο του δώσουμε τις ελευθερίες που του πρέπουν και δείξουμε κατανόηση χωρίς να κρίνουμε και όποιον πάρει ο χάρος… τότε ίσως μπορέσουμε να καταλάβουμε τι είναι ηθική.

  25. MarianaZF said

    @ x-psilikatzoy
    Το άρθρο 10 είναι η μεγαλύτερη πλάκα εδώ στην Ελλάδα.

  26. Μόνο το 10; Τα Άρθρα 25, 26, 27 δεν έχουν καταντήσει ανέκδοτο – με τις ευλογίες και τις ζητωκραυγές των φιδελεύθερων της αγοράς;

  27. Καλό μεν, ολίγον τι δύσπεπτον δε. (πώς με άκουσες?)
    Έχω την αίσθηση αγαπητή μου ότι θέτεις σε δοκιμασία το Σώμα.
    Προσωπικά διακατέχομαι απο καταπιεστική ένταση (stress)κάθε φορά που σε επισκέπτομαι. Σείω δειλά την τρίζουσα ψιλικατζηδόθυρα χωρίς να γνωρίζω εάν θα βρεθώ απέναντι σε νοθευμένους απο ποντικοκούραδα λόφους τομπάκου ή σκονισμένους παπύρους πανανθρωπίνων αξιών διακήρυξης ανθρωπίνων δικαιωμάτων περί ηθικής.
    Μια ταχυπαλμία όποτε περνώ απο την γειτονιά σου την έχω, ευελπιστώ σε ένα αγχολυτικό, αστόχαστο τέλος εβδομάδας.

  28. heliotypon said

    Το κακό είναι ότι οι «ηθική» συχνά δεν έχει να κάνει με την πιθανή βλάβη που μπορεί να προκαλέσει η πράξη σου σε άλλα όντα, αλλά με το αν ακολουθείς βλακώδεις κανόνες που υποτίθεται ότι κάποια υπέρτατη οντότητα έχει θεσπίσει, χωρίς λόγο κι αιτία! Και ποιόν βλάπτουν π.χ. δυό άνθρωποι που χαίρονται το σεξ χωρίς να τους το έχει «ευλογήσει» ο «εκπρόσωπος» (άραγε έχει …συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο;) της υπέρτατης οντότητας που μας διαβεβαιώνει ότι υπάρχει άσχετο αν κανένας δεν την έχει αντιληφθεί ή καμία απόδειξη για την ύπαρξή της ούτε για το αν αυτή, πράγματι, έβαλε τους ηλίθιους κανόνες υπάρχει! ‘Αντε τώρα να μιλήσεις για ηθική στους θρήσκους οποιασδήοποτε θρησκείας!

  29. Παιδιά άφησα τα σχόλια στη μέση μέχρι να βρω χρόνο να τα ξαναδιαβάσω γιατί μου φαίνεται μόνη μου τα ΄κανα τόσο σκατά. Αντί να γράψω καμιά μαλακία, μου ήθελα και φιλοσοφίες. 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: