X-PSILIKATZOY

ΕΙΜΑΙ Ο,ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΄ΜΑΙ

BOOK NOTES

Posted by Constantina Delimitrou στο Φεβρουαρίου 12, 2007


Διάβασα κάποια βιβλία τους τελευταίους μήνες και αρχίζω να κατασταλάζω ως προς τις επιλογές μου. Το ποια βιβλία ήταν αυτά, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι πήρα τις αποφάσεις μου για το πώς θα διαβάζω από ΄δω και πέρα και τι θέλω απ΄αυτά.

Πρώτον, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να κάτσω με το ζόρι να τελειώσω βιβλίο που δεν μου αρέσει. Επειδή δηλαδή μας έχουν χώσει στο κεφάλι αυτόν τον σιχαμερό καταναγκαστικό κανόνα «να τελειώνεις ότι αρχίζεις», δεν σημαίνει ότι ακόμα και στην διασκέδασή μου πρέπει να φάω τη βαρεμάρα της αρκούδας μόνο και μόνο για να πω ότι «το διάβασα». Άσε που κατάλαβα πως τελικά αν ένας συγγραφέας δεν κάνει γενικά «ανατροπές», τότε η «μεγάλη ανατροπή» στο τέλος – αυτή που όλοι σε έπρηζαν πως αξίζει τον κόπο - θα είναι μια «αναμενόμενη» ανατροπή ή μια άτοπη πατάτα. Έτσι, παράτησα χωρίς καμία ενοχή πέντε ολόκληρα βιβλία και είμαι πολύ χαρούμενη που γλίτωσα χρόνο και ασχολήθηκα με πολύ πιο ενδιαφέροντα πράγματα.

Δεύτερον, δεν πρόκειται να υπογραμμίσω ξανά βιβλίο. Δανείστηκα δυο τρία βιβλία γεμάτα υπογραμμίσεις και δεν διαβάζονταν με τί-πο-τα. Ενώ προσπαθούσα να καταλάβω το νόημα, αναγκαστικά τραβούσαν το μάτι μου οι υπογραμμίσεις – που πολλές φορές ήταν αδιάφορες – και μπερδευόμουν. Μετά το ξαναδιάβαζα και ήμουν σίγουρη ότι η υπογράμμιση θα έπρεπε να γίνει αλλού, ενώ μετά από τρίτη ανάγνωση άλλαζα γνώμη ξανά. Μια ταλαιπωρία που δεν με άφηνε να ευχαριστηθώ το βιβλίο. Προφανώς το ίδιο συμβαίνει και με αυτά που δάνεισα εγώ. Άνοιξα παλιά μου βιβλία και κατάλαβα ότι τα έχω αφήσει ανάπηρα. Γιατί αν κάποιος σήμερα μου έβαζε το μαχαίρι στο λαιμό, θα υπογράμμιζα το άλλο μισό βιβλίο. Γιατί αλλάζω συνέχεια γούστα μάλλον.

Τρίτον, δεν έχω αγαπημένα βιβλία. Έχω αγαπημένους συγγραφείς. Άμα μου αρέσει ο τρόπος που γράφει κάποιος, ακόμα και την μεγαλύτερη πατάτα να γράψει δεν μπορώ να μην απολαύσω τον τρόπο γραφής του. Αντίθετα, αν δεν μου αρέσει ο συγγραφέας, ακόμα και αριστούργημα να γράψει βαριέμαι αφόρητα. Ίσως χάσω πολλά «καλά» βιβλία έτσι, αλλά στ΄αλήθεια το προσπάθησα και δεν κατάφερα να τα παρακολουθήσω.

Και τέταρτον, δεν αντέχω τα «δύσκολα» βιβλία. Αν κάτι θέλει ιδιαίτερη μελέτη για να το καταλάβω, συνήθως δεν μου αφήνει τίποτα. Κι αν μου αφήσει, αναρωτιέμαι διαρκώς αν κατάλαβα καλά ή έχασα το νόημα ή κάτι άλλο ήθελε να μου πει ή τελικά με μπέρδεψε γιατί αυτό ήθελε να κάνει… και τα παίρνω κρανίο. Δηλαδή εντάξει, παίξε ρε φίλε όσο θες αλλά το να με σπαζοκεφαλιάσεις για ένα απλό, απλούστατο πράγμα επειδή δε σου ΄ρθε κάτι πιο έξυπνο να πεις, πόσο ευχάριστο είναι αυτό; Τα πιο ευκολοδιάβαστα βιβλία ήταν τα πιο αποκαλυπτικά ως προς το νόημά τους και το αντίθετο.

Προφανώς έχω πολύ δρόμο ακόμα και το πιο πιθανό, αυτό το post να λειτουργήσει σαν τις υπογραμμίσεις μου : να αναιρεθεί όταν το ξαναδιαβάσω. Το κύριο point όμως, είναι ότι μου τη σπάει να μου βάζουν κανόνες ως προς το τι πρέπει να διαβάσω, πώς πρέπει να το διαβάσω, τι πρέπει να καταλάβω και γιατί δεν το κατάλαβα. Αυτά, θέλω να τα ορίζω μόνη μου αλλιώς το πιθανότερο είναι να καταλήξει το διάβασμα άλλη μία υποχρέωση, άλλο ένα καταναγκαστικό έργο, που στην τελική αν έτσι πρέπει να γίνεται, τουλάχιστον ας με πληρώνουν οχτάωρο – πενθήμερο και θα το κάνω. :D


Τσίμπα κι ένα τυχαίo post από το παρελθόν...

28 Σχόλια to “BOOK NOTES”

  1. maria said

    Ntina!!! Tha klapsw…
    pigene des TWRA:

    http://www.paramithas.gr

    xanagirise sou lew ki exei blog!!!!!

  2. Κάπου διάβασα πρόσφατα ότι τα πιο απλά πράγματα στη ζωή περιγράφονται δύσκολα. Σκέψου τώρα τι γίνεται με τα δύσκολα…

  3. alitovios said

    Άσε που μετά από σαράντα χρόνια μπορεί να θέλεις να δωρίσεις τη βιβλιοθήκη σου (ως διάσημη και επιτυχημένη) και θα είναι μαλακία να είναι γεμάτα σημειώσεις😉

  4. herinna said

    χαχαχαχα! Έχεις απόλυτο δίκιο, συμπάσχω μαζί σου.

  5. Nikolakis said

    Σε γενικές γραμμές συμφωνώ..απόλυτα. Μία παρατήρηση μόνο… ποτέ, ποτέ, ποτέ με στυλό σε βιβλίο!!! Προσωπικά με πληγώνει πολύ να βλέπω σημειωμένα βιβλία – είναι αυτό που λες, επέμβαση στο ίδιο το βιβλίο, που μπορεί για κάποιον άλλον να μην είναι «σωστός» υπερτονισμός κάποιων σημείων… προσωπικά δεν έχω σημειώσει ποτέ τίποτα, ούτε στα βιβλία της σχολής – άντε κανένα σχόλιο με λεπτό μολυβάκι. Άντε και κανένα post-it!🙂

  6. Να θυμάσαι ότι έχεις δικαιώματα και ως αναγνώστρια βρε παιδί μου, και ναι, μπορείς κι εσύ να παρατήσεις ένα βιβλίο στη μέση!
    (έχω κι εγώ λίγο καιρό που τα κατάφερα να απελευθερωθώ από αυτό το βραχνά)

  7. Maria, το ΄χω δει εδώ και μέρες. Τώρα πίστεψα ότι είναι ο ίδιος και σε πληροφορώ ότι πρόκειται να γίνει η αγαπημένη μου σελίδα ever and ever and ever!!! (μαλακία, προδίδω την ηλικία μου).😀

    Θεριό, κοίτα είναι χαζό από μέρους μου να απορρίπτω όλα τα δύσκολα πράγματα. Καταλαβαίνω ότι είναι κάποια πράγματα που δεν λέγονται με εύκολες λέξεις. Απλά, δεν είναι για όλες τις ώρες. Μου δάνεισαν την «ψυχανάλυση» του Φρόυντ, το έχω καμμιά διετία (η κολλητή δεν το βιάζεται ή μάλλον ήθελε να το ξεφορτωθεί χαχα) και δεν βγάζω άκρη με τίποτα σου λέω. Προφανώς ο Φρόυντ μέσα στις μαλακίες που υποστήριζε όλο και κάτι καλό θα έχει γράψει, απλά δεν αντέχω να διαβάσω όοολο αυτό το πράγμα για το βρω.🙂

    Alitovios, δεν έχω «βιβλιοθήκη» κανονική. Κρατάω καμμιά δεκαριά βιβλία που τα διαβάζω συνέχεια και δεν ξεκολάνε από πάνω μου με τίποτα αλλά τα υπόλοιπα τα δανείζω ή τα χαρίζω.🙂

    Herinna, ουφ. Γιατί είχα ενοχές και μόνο που τα ΄γραφα αυτά.😀

    Νικολάκη, ποιό στυλό παιδάκι μου; Εδώ σου λέω μέχρι και φωσφορούχο μαρκαδόρο είχα χρησιμοποιήσει το ζώον!🙂

    Anna, μόλις διάβασα το κείμενό σου και δεν ξέρεις πόσο χάρηκα. Νόμιζα ότι όλα αυτά τα σκέφτονταν κι άλλοι αλλά δεν έπρεπε να ειπωθούν. Σαν μια συνομωσία ψευτοαναγνωστών ένα πράγμα. Ουφ. Θενκς! 😀

  8. Επιτέλους ένας εγκληματίας συνετίζεται!!!
    Μόνο μολύβι να κρατάς όταν ανοίγεις βιβλίο για να μπορείς να σβήνεις αυτά που σου ξεφεύγουν…Η συνήθεια είναι δεύτερη φύση και κάποια στιγμή μπορεί να υποκύψεις στον πειρασμό…τουλάχιστον κάν’το με μολύβι…;ΡΡΡ

  9. Jangel said

    Μου αρέσει που είσαι ειλικρινής και εγώ τις ίδιες συμβουλές ακωλουθω. Έκανα ένα τεράστιο λάθος όμως, στην τρίτη (μάντεψε!) αποφάσισα ντε και καλά να διαβάσω το εκκρεμές του Φουκώ του Ουμπέρτο Έκο,σας εκλιπαρώ μην το διαβάσετε ποτέ γιατί το τέλος δεν θα σας αποζημιώσει, παρά να διαβάζω για τις εξετάσεις πήγαινα για πουρνάρια, έκανα μια χρονιά να το τελειώσω και επέμενα παρά που το κάρο δεν τραβιόταν, τεσπα το τελείωσα και δεν το ξαναγγίζω!

  10. Μόλις μπήκα κι εγώ στο μπλογκ του παραμυθά και συγκινήθηκα! (Μή μασάς Κωνσταντίνα, θα λέμε ότι το προλάβαμε την τελευταία χρονιά το 87, που πήγαμε πρώτη)

    Για τους φίλους που λένε ότι είναι ιεροσυλία να γράφεις στα βιβλία συνιστώ να διαβάσετε το Χάρτινο Σπίτι. Θα πάθετε σοκ! (αν δεν αντέχετε διαβάστε την περίληψη στο μπλογκ🙂

  11. dmast said

    Καλημέρα.

    Ένα κόλπο που συνήθως πιάνει (σε μένα τουλάχιστον) για την επιλογή βιβλίων: Ποτέ δεν αγοράζω βιβλίο, όπου το όνομα του συγγραφέα, καταλαμβάνει μεγαλύτερη έκταση από τον τίτλο του βιβλίου.

    Όσο για το να αφήνεις ένα βιβλίο στη μέση: Είναι ίδια περίπτωση με το να τρώς χαλασμένη κονσέρβα. Δεν χρειάζεται να τη φάς όλη για να καταλάβεις ότι είναι χαλασμένη.

    Και για τις σημειώσεις: υπάρχουν και τα post-it.

  12. mpampakis said

    Άμα πιάσεις την δουλειά που σε πληρώνουν για να διαβάζεις βιβλία, ενημέρωσέ με. Ψάχνω ακόμα να με προσλάβει κάποιος που θα με πληρώνει για να πίνω κρασιά.🙂

    Συμφωνώ απόλυτα βέβαια, ο χρόνος μας είναι πολύ περιορισμένος για να διαβάζουμε βαρετά πράγματα.

  13. maria said

    paei kairos pou den diavasa…teleftea sto treno otan girizw ap tin douleia diavazw epimorfwtikes malakies stil «to pedi sas apo 0 ews 3 etwn» «ola pezontai prin ta 6 » ktl…
    perimenw me anipomonisia na erthw to pasxa gia na kanw to katalilo stok… ana exete kati na proteinete…
    afto pou mou xe kanei foveri entipwsi, oson afora tin elliniki logotexneia, itan oti ta teleftea xronia eixa tin entipwsi oti oles oi noikokires apofasisan na grapsoun vivlio…
    evgene ena terastio kitsario, me fovera apothimena ginekwn pou tis fantazomoun konta sta 50 me sfigmena xeili kai foveri anagi gia psixanalisi…
    oi ekdotikoi oiki vevea plirwnoun copy gia na vroun kati foverous titlous vivliwn kai poulaei…
    prepei na pesa panw se toulaxiston 3 tetoia, kai telika protimw n’akouw tin mana mou stis wres tis otan tin pianei to sindromo tis sfigas. Toulaxiston mou vgenei tzampe afto re pedi mou….

  14. Chryssa said

    Είμαι και εγω απο τις «κολλημενες» αν διαβασω ενα βιβλιο πρεπει να ειναι δικο μου, σε καμια περιπτωση δεν θα εχει σημειωσεις… (αν και τον τελευταιο καιρο το εχω τοσο καμμενο που μαλλον τα post-it ειναι καλη λυση)… οσο για το αν το διαβαζω μεχρι τελους….αν ειναι τοσο χαλια … δεν υπαρχει καμια περιπτωση να το τελειωσω… «αμαν ρε παιδακι μου» «ελεος» και τα λοιπα ειναι απο τις ατακες λιγο πριν φαει σουτ…
    Μην αγχωνεσαι κοριτσαρα μου, ολα επιλογες μας ειναι τελικα!….

    Χ.

  15. vangelakas said

    Πρότεινε κάνα βιβλιαράκι, παρουσιάσον κάποιο, ετοίμασον καμιά κριτική…

  16. Γεράκι said

    Προσωπικοί κανόνες:

    1) Τα βιβλία να διαβάζονται σε μια μέρα, κατα προτίμηση μονορούφι.

    2) Μετά απο την εισαγωγή και το πρώτο κεφάλαιο, γύρισε στο τέλος και διάβασε τις τρεις τελευταίες σελίδες. Αρχή και τέλος καλό, σχεδόν όλα τα άλλα καλά, αξίζει τον χρόνο σου.

    3) Τα βιβλία να διαβάζονται σε βιβλιοπωλείο ἠ βιβλιοθήκη.
    Όταν τα φέρνεις σπίτι έχουν την τάση να απλώνονται σε τέσσερις διαστάσεις, τρείς στον γεωμετρικό χώρο του σπιτιού σου και η άλλη μέσα σου. Έχουν την ίδια κακή συνήθεια με τα κομπιούτερς. Δεν μπορείς να τα ξεφορτωθείς.

    4) Τα βιβλία δεν ανήκουν σε υπόγεια και υγρασίες.
    Πολύτιμο χαρτί και λόγος καταντά σκόνη.

  17. και τι συμπεραίνεις ν τα τελευτάια χ΄ρονια δεν έχεις τελειώσει βιβλίο για βιβλίο; (μαλακία ρε γμτ…)

    αυτό με τις υπογραμμίσεις είναι χαζομαρα ρε… αν το κάνεις σε φρασεις που σου α΄ρεσαν πολύ, μπορέις να τις γράψεις σ ένα χαρτί…

  18. roidis said

    Τρίτον, δεν έχω αγαπημένα βιβλία. Έχω αγαπημένους συγγραφείς. Άμα μου αρέσει ο τρόπος που γράφει κάποιος, ακόμα και την μεγαλύτερη πατάτα να γράψει δεν μπορώ να μην απολαύσω τον τρόπο γραφής του. Αντίθετα, αν δεν μου αρέσει ο συγγραφέας, ακόμα και αριστούργημα να γράψει βαριέμαι αφόρητα. Ίσως χάσω πολλά «καλά» βιβλία έτσι, αλλά στ΄αλήθεια το προσπάθησα και δεν κατάφερα να τα παρακολουθήσω.
    αυτός είναι ο κανόνας. Τελεία και Πάυλα! Έτσι και μόνο έτσι διαβάζονται τα βιβλία.

  19. Patsiouri said

    Χριστούλη μου, το εκκρεμές του Φουκώ, την είχα πατήσει κι εγώ και η εκκρεμότητα του εκκρεμούς παραμένει εκκρεμότητα..

    Πάρτε Γιώργο Μανιώτη, φοβερά προστασία, το συστήνω και το ξανασυστήνω και ορκίζομαι πως ο άνθρωπος δέν είναι συγγενής μου, απλά είναι ΤΟ βιβλίο..( το διάβασα και σε καθοριστική ηλικία βάβαια..)

    Μαρία και Ντίνα, τί ωραίο blog!

  20. Sadmanivo said

    Χμ.. μάλλον θα διαφωνήσω για τις σημειώσεις, αν αλλάζεις γνώμη / άποψη κάθε 2-3 χρόνια, αυτό είναι δικό σου θέμα, γιατί να γενικεύεται; Προσωπικά, μερικές φορές κρατώ σημειώσεις (αλλά πάντα με μολύβι, σ’ αυτό οκ) και χρόνια μετά δεν έχω ενοχληθεί από τα σημεία που σημείωνα ή τα σχόλια, ακόμη και σε μερικές περιπτώσεις που δεν με εξέφραζαν απόλυτα.
    Συμφωνώ όμως (και επαυξάνω) στο ότι πρέπει να διαβάζεις μόνο ότι σου κάνει κέφι και όχι ότι υποτίθεται είναι καλό. Τα βιβλία είναι φαγητό για το νου και την καρδιά: Δε χρειάζεται να φας κάτι που είναι άνοστο ή, απαίσιο. Καλησπέρα σας κυρία μου…

  21. An-Lu said

    Το θέμα του χρόνου σε συνέρτηση με ένα αδιάφορο και αχώνευτο βιβλίο, είναι το πιο σημαντικό. Συνήθως μέσα στις πρώτες 30-50 σελίδες κρίνεται αν θα φτάσω στο τέλος ή θα το αφήσω. Για φέτος έχω «εγκαταλείψει» τοιουτοτρόπως τουλάχιστον 3 βιβλία…
    Είναι σοβαρό γιατρέ μου;

  22. Vripidas said

    Εχω φιλο που επειδη ειχε σπαστει απο δανεικα βιβλια με υπογραμμισεις κανει το εξης:
    Υπογραμμιζει τα πιο ασχετα και ανουσια πραγματα. Η θεωρια του ειναι οτι αυτο κανει το βιβλιο εντελως αχρηστο.

  23. madphysics said

    Αν και δεν μπορώ να πώ οτι διαβάζω και πολλα βιβλία και εγώ πιο παλιά είχα καταλήξει σε κάτι τέτοιες σκέψεις και ήμουν κολλημένος με έναν συγγραφέα και ότι παπαριά έγραφε ήταν κάτι σαν ύμνος για μένα.
    Τελικά βαρέθηκα απο τις πολλές τουτ και τώρα πλέον κάνω αυτό που κάνω και στις ταινίες βλέπω κριτικές(μόνο αναγνωστών) ρωτάω κάνα φίλο που διαβάζει πολύ και κάτι παραπάνω ξέρει.
    Το θέμα είναι ,στο finale, οτι και να διαβάζεις να σε διασκαδάζει και να σε ευχαριστεί και να περνάς καλά,τώρα ο καθένας τι κριτίρια βάζει είναι δικό του θέμα.

  24. madphysics said

    Και κάτι που ξέχασα,το να υπογραμμίζεις τα βιβλία είναι τελίως έλεος.Τα βιβλία της σχολής τα έχω κάνει ουράνιο τόξο και το κακό είναι οτι αν δεν περάσω το μάθημα μετα πρέπει να κάνω αποκρυπτογράφηση.Τελικά κατάλαβα την τουτ που έκανα και τώρα αν δεν μπορώ να αποφύγω την υπογράμμιση το κάνω με μολυβάκι απαλά για να σβήνει και εύκολα.

  25. alximist said

    Δικιο εχεις, σχεδόν ταυτίζομαι σε αυτά που λες. αι έγω έτσι ένα ψυχαναγκαστικό έχω να τελειώσω αυτό που άρχισα και κουραφέξαλα..έχω διαβάσει πατάτες μπολικες…τώρα όμως είμαι χαλαρός.
    «Τα πιο ευκολοδιάβαστα βιβλία ήταν τα πιο αποκαλυπτικά ως προς το νόημά τους και το αντίθετο»
    Πολλές φορές συμβαίνει, αυτό. ¨Οπως ο Αλχιμιστής, ένα αληγορικό παραμυθάκι, ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία του Κουέλιο, αλλά από τότε μόνο μετριότητες, που γράφει διότι προσπαθεί να γράψει μυθιστόρημα…
    Τώρα υπογραμίσεις ποτέ δεν έκανα, το βρίσκω αντιαισθητικό στο ματι. Το χειρότερο ήταν μια φίλη που δάνεισε βιβλίο και όταν το έλαβε πίσω ήταν ένα πολύχρωμο πολυσέλιδο συνοθύλευμα…

  26. alximist said

    Από την άλλη σκέψου να έχεις βιβλίο πχ το 1984 με αυθεντικές σημειώσεις του Όργουελ, όλα τα λεφτά…

  27. Παιδιά, οκ οκ το ΄μαθα το μάθημά μου. Ούτε μολύβι ούτε στυλό ούτε τίποτα. Στο τελευταίο κράτησα κάτι σημειώσεις αλλά το μετάνοιωσα στην πορεία γιατί σιγά μην τις ξαναδώ. Τουλάχιστον τα βιβλία μου που τα ΄χω για διασκέδαση από ΄δω και πέρα θα τα ΄χω… για διασκέδαση.-

    (πήζω στην δουλειά και πέρα απ΄το βραδάκι δεν έχω πολύ χρόνο για το μπλογκάκι μου ή να απαντώ στον καθένα ξεχωριστά, σόρι ε; )

    φιλιά πολλά. 😀

  28. […] μικρό να διαβάσει! Το ποστ το εμπνεύστηκα από αυτό το ποστ της Κωνσταντίνας και της το […]

Σχολιάστε

 
