X-PSILIKATZOY

ΕΙΜΑΙ Ο,ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΄ΜΑΙ

ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΑ

Posted by Constantina Delimitrou στο Μαΐου 22, 2006

Από τα άγρια εγκλήματα του παρελθόντος αυτό τελικά που μας ενδιαφέρει είναι μονάχα ποιός ευθύνεται. Κάπου διάβασα ότι τα ΜΜΕ συντελούν στην διαστρέβλωση της κάθε είδησης προσπαθώντας να την αποδόσουν ως ένα απλοικότατο γεγονός. Η είδηση δίνεται πια, χωρίς καθόλου την κοινωνική, οικονομική και πολιτική προέκτασή της, προσπαθώντας να προσωποποιήσει τον ένοχο και να στρέψουμε το μένος μας προς αυτόν, αποζητώντας του ευθύνες.

Και φτάνουμε στο σημείο να μισούμε τον Μπους . Πράγμα τελείως γελοίο (όσο γελοίος είναι και ο Μπους) για τα δεδομένα μιας υπερδύναμης και τους χιλιάδες παράγοντες που διαμορφώνουν την πολιτική της. Υπό το πρίσμα αυτό λοιπόν, κάπως έτσι μας δίνεται και η ιστορία. Μαθαίνουμε ηλιθιωδώς απλοικά για ένα γεγονός, με ένα αίτιο, έναν δυνάστη και έναν αθώο. Όπως ακριβώς το μικρό μας μυαλό θα τα ήθελε για να εμπεδώσει καλύτερα. Το αποτέλεσμα είναι να ξαναγράφουμε ιστορία προσπαθώντας να την φτιάξουμε όπως την μάθαμε.

Ένα γεγονός, ένα αίτιο, ένας δυνάστης και ένας αθώος. Όπου ποτέ ο αθώος δεν ψάχνει τα λάθη του, όπου ποτέ ο δυνάστης δεν είναι άνθρωπος και ποτέ τα αίτια δεν είναι πολλά. Εξ΄ορισμού λοιπόν, υποσυνείδητα για τον καθένα μας οι Τούρκοι είναι κακοί, οι Έλληνες καλοί, οι Γερμανοί τέρατα, κ.τ.λ. Αυτό είναι ίσως το λάθος μας. Λιώνω κάθε φορά στα κλάμματα όταν βλέπω ντοκυμαντέρ με όλα αυτά τα βασανιστήρια που τράβηξαν οι Εβραίοι.

Κανείς όμως ποτέ δεν έκατσε να μου εξηγήσει γιατί ο Χίτλερ τους επιτέθηκε τόσο άσχημα. Είναι ταμπού για όλους. Θεωρείται δεδομένο ότι ένα τέρας θα κάνει αίσχη. Η γνώμη μου για τους Ναζί δεν πρόκειται να αλλάξει αλλά δεν είναι καθόλου κακό να μάθω τους μηχανισμούς εκείνους που βοήθησαν να γίνει αυτό το αίσχος. Το ίδιο και με τους Πόντιους. Δεχόμαστε μόνο να ακούσουμε τα παθήματά τους και τις φρίκες που διέπραξαν οι Τούρκοι. Δεν είναι καθόλου κακό όμως να εξετάζουμε και την άλλη πλευρά. Να αποδεχτούμε για μία γαμημένη φορά ότι πίσω από τον εχθρό – τέρας – δυνάστη, ενδεχομένως να κρύβονται πολιτικές, άνθρωποι, θρησκευτικές πεποιθήσεις, χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, διαφορετικός πολιτισμός. Τα συναισθήματα θα πρέπει να κυριαρχούν μόνο για τα θύματα.

Τα υπόλοιπα θέλουν γερό ψάξιμο και ανοιχτό μυαλό. Όταν μιλάμε για την ιστορία ενός τόπου, όσο συναισθηματικά δεμένοι κι αν είμαστε με τον τόπο μας και τους προγόνους μας είναι λάθος να θεωρούμε ταμπού να αναφέρουμε τα λάθη τους και εγκλήματά τους. Είναι λάθος την ιστορία να την κάνουμε είδηση στα τηλεπαράθυρα ψάχνοντας στο πάνελ ποιός είναι ο θύτης και ποιό το θύμα για να γίνει τζέρτζελο. Είναι χοντρή μαλακία ακόμη κι αν είμαστε Πόντιοι ή Εβραίοι να μισούμε ολόκληρους λαούς ψάχνοντας ακόμη τους υπαίτιους γιατί αυτό που θα καταφέρουμε στα σίγουρα θα είναι η μετατροπή του μέλλοντός μας, σε μια είδηση από αυτές που αύριο θα έχουν ξεχαστεί ή από αυτές που θα ακούγονται ως breaking news.

Και τότε η μόνη μας δράση θα είναι να ψάχνουμε έναν Μπους να γαμωσταυρίσουμε για να νοιώσουμε καλύτερα χωρίς πραγματικά να αντιληφθούμε ότι είμαστε το ίδιο ή και περισσότερο συνένοχοι με εκείνον, έχοντας μια τόσο επικίνδυνη και ηλίθια συλλογιστική. Τα αίτια μιας γενοκτονίας ή ενός ολοκαυτώματος δεν είναι απαραίτητα «η αντίθετη άποψη». Πιθανόν να είναι μονάχα το σύνολο των μηχανισμών που οδήγησε σε αυτές, ακόμη κι αν αγαπημένα μας πρόσωπα υπήρξαν θύματα.

Η Ιστορία και τα εγκλήματα του παρελθόντος δεν έχουν αισθήματα. Το μέλλον μας έχει. Και δεν υπάρχει μεγαλύτερη μαλακία από την «δικαίωση των θυμάτων». Τα θύματα οποιουδήποτε ιστορικού γεγονότος δεν θα δικαιωθούν ποτέ. Βασανίστηκαν και έχασαν την ζωή τους. Η μόνη «δικαίωση» που μπορούμε να τους δώσουμε είναι να αποδείξουμε ότι καταλάβαμε γιατί χάθηκαν.

Να καταλάβουμε επιτέλους την Ιστορία και να μην την αδικούμε με συνθήματα γηπέδου γιατί ο αγώνας αυτός δεν έχει διαιτητή. Ούτε σφύριγμα λήξης. Ούτε πρωταθλητές. Μόνο κουρασμένους παίχτες και αφηνιασμένους οπαδούς.

Advertisements

20 Σχόλια to “ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΑ”

  1. Σε παραπέμπω σε previous post σου,σχετικά με την ιστορία(και δη,τα όσα μαθαίνουμε στο σχολείο.).
    Ποιά «άποψη» μαθαίνουμε;Της μιας πλευράς..Αυτό δε συμφέρει;
    Τί κάνουν τα Μ.Μ.Ε.;..Ενισχύουν τη «μία» πλευρά..Γιατί άραγε;
    Μεγάλο θέμα…όρεξη νά’χουμε να συζητάμε!

  2. Το αφιέρωμα στον «ιατρό» Γκρος το είδες στο Κουτί της Πανδώρας;
    Άλλη ανατριχίλα.Με θύμα τα παιδιά αυτή τη φορά. Η αιτία εδώ για τα βασανιστήρια; Πειράματα για να βοηθηθεί ο Γερμανικός Στρατός στην εκτέλεση του Μεγάλου Οράματος.
    Έτσι στεγνά. Χωρίς άλλες προεκτάσεις.
    Ένα ακόμη έγκλημα ανάμεσα στα άλλα.

    Έχω υποπέσει στη συγκινησιοθηρία του ντοκυμαντέρ; Ναι.
    Δεν ήθελα άλλο. Δεν ήθελα να ξέρω άλλα στοιχεία, ούτε το ‘γιατί’ το πολιτικοκοινωνικό. Μου φτανε ο πόνος όσων επέζησαν. Μου εφτανε που ενώ αναγνώρισαν τον γιατρό μετά από χρόνια στο πρόσωπο ενός πολυβραβευμένου επιφανούς επιστήμονα το Αυστριακό κράτος δεν είχε τα αρχίδια να τον καταδικάσει και πέθανε ήρεμος στο σπίτι του.
    Αυτός που φύλαγε τους εγκεφάλους των παιδιών-θυμάτων του σε βαζάκια.
    Από καρδιάς,Ιούδας.

  3. thripas said

    Ωραίο άρθρο , βάζεις τα πράγματα στην σωστή σειρά .

    Θόδωρας

  4. COSTANTINA said

    evelina, ναι έχεις δίκιο. Έχω ξανααναφερθεί στο θέμα αλλά αυτό που θέλω να τονίσω εδώ είναι πως παρότι όλοι ξέρουμε πως έχουμε μονομερώς ενημερωθεί για πράγματα, υποσυνείδητα (εγώ το κάνω πολλές φορές – έχω γράψει κάτι απίστευτες μαλακίες) αντιδράμε σαν δελτία ειδήσεων. Φτιάχνουμε το πάνελ μας και ρίχνουμε ευθύνες σε πρόσωπα χωρίς να μας νοιάζει να ενημερωθούμε για τα τριγύρω. Κάτι σαν την εκπομπή του Τριανταφυλλόπουλου. Αυτός φταίει, πάει και τελείωσε.Δυστυχώς.

    Ιούδα, όχι ρε γμτ δεν το είδα και μου είπαν ότι έχασα ένα γαμάτο ντοκυμαντέρ. Τεσπα, άλλο θέλω να πω. Αν είδες τί έγραψα ίσως θα καταλάβαινες. Έγραψα λοιπόν, πως τα συναισθήματα θα πρέπει να κυριαρχούν μόνο για τα θύματα. Είναι ποτέ δυνατόν ακόμη και στο παράδειγμα που αναφέρεις, να αντιταχθεί κανείς ως προς την θηριωδία; Αυτό όμως δεν σημαίνει πως το μίσος σου θα πρέπει να στραφεί εναντίον του γιατρού γιατί πολύ απλά στο μέλλον αν ξανασυμβεί κάτι τέτοιο, το πολύ πολύ να λιντσάρεις (λέμε τώρα) τον γιατρό και να θεωρήσεις ότι δικαιώθηκαν τα θύματα. Και τελικά δεν είναι καθόλου λύση αυτό. Θα πρέπει να λιντσάρεις πολιτικές, θρησκείες, ηθικές κ.τ.λ. Στο απλοποιώ αλλά αυτή περίπου είναι η κεντρική ιδέα. Αν για παράδειγμα κάποιος αφήσει κατά μέρους τους ανθρώπους που έκαναν τα εγκλήματα (εννοώ να τους δικάσει αλλά να μην μας πρήζει πως μόνο αυτοί τελικά έφταιγαν) και αποφύγει συγκεκριμένες οδούς που η ιστορία απέδειξε ως μη λειτουργικές, ίσως κάτι να καταφέρουμε. Ουφ, ελπίζω εσύ να βγάλεις νόημα γιατί μου φαίνεται ότι έγραψα πολλά. 🙂

    Θόδωρα, ευχαριστώ. 🙂

  5. COSTANTINA said

    Γαμώτο, γιατί εξαφανίστηκε το λινκ;

  6. COSTANTINA said

    …ωραία, πάει και ο Άνεμος…

  7. η ιστορία είναι σαν παραμύθι: ένας πάντα κακός λύκος, μια αγέλη κακών λύκων, ένα καημένο γουρούνι(άντε και τρια)-πάντα καλό, όπως και όλα τα γουρούνια- και μια καλή μαμά που για να σώσει τα γουρούνια ξεσκίζει τον λύκο… οι ίδιοι ρόλοι πάντα… τυποποιημένοι.

  8. Mata Hari said

    Simera sizitousa me mia fili mou gia tin eksoteriki politiki tis amerikis kai katalaksime sta eksis simperasmata: o clinton os liberal prota katefeyge stis diatakseis tou diethnous dikaiou kai meta arxize tis epithesis paravlepontas to; antitheta, o bush os realist katafeygei prota s

  9. Mata Hari said

    sta opla xoris na kan ena lip service sto diethnes dikaio.
    Episis na anafero pos simfona me ta MME sto Darfur diepraxthin genoktonia. Antitheta, to sxetiko Inquiry Commission apofanthike pos DEN diepraxthei genoktonia ek merous tou Iran giati den mporesan na apodeiksoun to aparaitito intention.

  10. Σαφώς και διάβασα αυτά που έγραψες και δεν διαφωνώσε αυτό που λες.
    Δεν φταίει μόνο αυτός που πράττει τις θηριωδίες αλλά και το σύστημα που του το επιτρέπει ή του το ζητάει. Και σαφώς πρέπει να στρέφεις το μίσος προς τη γενικότερη κατεύθυνση (το σύστημα), απλά διαβάζοντας το άρθρο σου μου ρθε όλο το ντοκυμαντερ στο μυαλό και με πήρε το συναίσθημα που μου δημιούργησαν οι εικόνες.
    Anyway, εξαιρετικό ποστ.

  11. Πολυ καλο το post σου.

    Το άλλο το πηρε ο Anemos;;;;

    Επεσαν ψιλές;;..

    Ας δωσουν μια εξηγηση..

    Δεν μπορω κατι τετοια,μπρος-πισω..

  12. COSTANTINA said

    Μαριλίνα σωστότατη η παρομοίωση. I’m surprised μικρούλι ομορφούλι (τις είδα τις φωτό και έμεινα μαλάκας – κούκλα!)

    mata, οι γνώσεις μου δεν επαρκούν για να συμφωνήσω ή να διαφωνήσω με τα πορίσματά σου. Ας το κάνει όποιο παιδί ξέρει γιατί παίζει να πω χοντρές μαλακίες again. Σ΄ευχαριστώ για το σχόλιο. 🙂

    Ιούδα, εγώ να δεις πώς έχω αντιδράσει σε ανάλογα ντοκυμαντέρ. Απλά προσπαθώ να αφαιρέσω το συναίσθημα μπας και βγάλω άκρη. Να ΄σαι καλά. 🙂

    Εργοτελίνα, δεν έχω ιδέα. Είναι πάντως πολύ βλαμμένα και τα δύο αν δεν επιστρέψουν.

  13. Anonymous said

    zαρντοz λεει:

    χμμμ..καλα πας.

  14. aeipote said

    Όσο πιο πολλοί σκέφτοντε και έτσι, τόσο το καλύτερο!

  15. padrazo said

    το μονο που μπορω να κανω ειναι να σε διαβαζω χωρις να σχολιαζω. απλα: τα σεβη μου κωνσταντινα.

  16. Κάποτε σε μία φιλική συζήτηση είχα πει ότι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν ένας ιμπεριαλιστής του κερατά. Το τι άκουσα δεν λέγεται.

    Οι λαοί (όλοι οι λαοί) έχουν την τάση να προβάλλουν τα δικά τους μαρτύρια και συνήθως ξεχνούν τα μαρτύρια στα οποία υπέβαλλαν άλλους.

    Ο ιμπεριαλισμός και η θρησκεία (όσο ξεπερασμένα και αν ακούγονται αυτά σήμερα), ήταν ανέκαθεν οι δύο κυριώτερες αιτίες πολέμων και γενοκτονιών.

    Ένα τρομερά ενδιαφέρον βιβλίο, αναφορικά με το θέμα, είναι το «Οι Σταυροφορίες από τη σκοπιά των Αράβων» του Αμίν Μααλούφ. Εκεί, μεταξύ άλλων ανατριχιαστικών, μαθαίνουμε πως οι χριστιανοί σταυροφόροι (που θα εκχριστιάνιζαν τους βαρβάρους) εφηύραν το ποδόσφαιρο: κλωτσούσαν στους δρόμους, κάνοντας πάσες ο ένας στον άλλον, κομμένα κεφάλια αράβων. Τα παιδικά είχαν το σωστότερο μέγεθος.

    Μπράβο, μικρή, ωραιότατο το πόστιον!!

  17. mumul said

    Ορθώς σε προβληματίζει το θέμα, ορθά και τα ερωτήματα που θέτεις.
    Έτσι όπως τοποθετούνται τα θέματα καμιά φορά λες και κάποιοι αόρατα συνωμοτούν έτσι ώστε να μπερδεύεται ο κόσμος , να μην καλοκαταλαβαίνεις τι γίνεται , να σου μένει μια γεύση ότι κάτι πάει στραβά με αυτό το θέμα. Και σε αυτό βοηθούν όλες οι απόψεις που προσπαθούν να ερμηνεύσουν το γεγονός άσχετα αν ξεκινούν από διαφορετικές αφετηρίες. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος στο θέμα της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και γενικά του Ελληνισμού της καθ’ ημάς Ανατολής.
    Η μία άποψη μιλάει για τους κακούς Τούρκους, τους Μογγόλους δολοφόνους που βιάσανε, σφάξανε , σκοτώσανε, κάψανε ….. Πράγματα που μόνο αυτοί μπορούν να διαπράξουν τέτοια εγκλήματα επειδή ακριβώς είναι αιμοβόροι, απολίτιστοι κλπ.
    Και γενικώς και αορίστως σφάζουν να περνάει η ώρα.…. Ευθύνονται δηλαδή όλοι οι Τούρκοι ακριβώς λόγω της καταγωγής τους.
    Η άλλη άποψη μιλάει για συνήθη γεγονότα σε περίοδο πολέμου (κάτι σαν παράπλευρες απώλειες με την σύγχρονη ορολογία) που ακριβώς αν δεν είχε συμβεί ο πόλεμος δεν θα συνέβαιναν και αυτά.. Αυτή η άποψη παραβλέπει βέβαια ότι στον Πόντο δεν υπήρξε ποτέ πόλεμος, ούτε ένας Έλληνας στρατιώτης, ούτε μία ελληνική σφαίρα, όπως για παράδειγμα στην Σμύρνη. Μιλάει λίγο και για την Ελλάδα το μακρύ χέρι των ιμπεριαλιστών της εποχής (βλέπε απόβαση στην Σμύρνη), τις ακρότητες που τα ελληνικά στρατεύματα πραγματοποίησαν ( και πραγματοποίησαν) κατά την διάρκεια της εκστρατείας στη Μικρά Ασία, λίγο για εθνικοαπελευθερωτικό πόλεμο, για αστικοδημοκρατική επανάσταση των Τούρκων που δικαιολογημένα βγήκαν στο κουρμπέτι επειδή οι σύμμαχοι είχαν καταλάβει την χώρα τους…
    Και λες τι γίνεται εδώ πέρα ? Σαν και οι μεν να έχουν λίγο δίκιο, σαν και οι δε να έχουν και αυτοί λίγο, δεν σου κάνει καρδιά να πας ούτε με τον έναν ή ούτε με τον άλλον….
    συνεχίζεται

  18. mumul said

    Λοιπόν εγώ ξέρω για Τούρκους τον μικρό Αλή και την Ζευνέπ που κλέγανε στην εξώπορτά τους όταν εμείς φεύγαμε. Εγώ ξέρω για Τούρκο τον κο Μουσταφά που έκρυψε την γιαγιά μου με το ένα της παιδί (το άλλο το έχασε την προηγούμενη φορά που χτυπήσαν το χωριό) στο σπίτι του για να μην τους πιάσουν όταν για δεύτερη φορά χτύπησαν το χωριό οι τσέτες και τους οδηγήσουν μαζί με τα άλλα γυναικόπαιδα στο σχολείο του χωριού……. Εγώ αυτούς ξέρω για Τούρκους , οι άλλοι δεν έχουν όνομα και βρίσκονται παντού, παντού… Άλλωστε στις ληστοσυμμορίες , που έκαναν και την περισσότερη και την πιο βρώμικη δουλειά, υπήρχαν πάρα πολλοί Κούρδοι, Λαζοί και ποιος ξέρει τι άλλο.
    Από την άλλη κανένας πόλεμος δεν ευθύνεται για την γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου γιατί όπως είπα εκεί ποτέ δεν υπήρξε πόλεμος. Ούτε καμία αστικοδημοκρατική επανάσταση των Τούρκων υπήρξε ποτέ γιατί απλά η αστική τάξη στην τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν μίλαγε τούρκικα και δεν ήταν μουσουλμάνοι…..
    επίσης συνεχίζεται…

  19. mumul said

    Χμμ τι έγινε λοιπόν στον Πόντο και γενικά στην Μικρά Ασία ?
    Απλά στην προσπάθειά του ο τούρκικος εθνικισμός να μετασχηματίσει την Τουρκία από ένα πολυπολιτισμικό κράτος όπως ήταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία, σε ένα αστικό , εθνικά καθαρό (μια φυλή, μία γλώσσα, μια θρησκεία…) κράτος δεν του βγαίναν τα κουκιά. Γιατί το πιο δυναμικό κομμάτι της χώρας , αυτό που κρατούσε εν πολλοίς την οικονομία στα χέρια του ήταν σε χέρια ελληνικά και αρμένικα. Τι τούρκικο κράτος θα ήταν αυτό με την οικονομία στα χέρια των Ρωμιών ? Έπρεπε λοιπόν να καθαρίσει ο τόπος.
    Και καθάρισε. Με ένα οργανωμένο και καλά μελετημένο σχέδιο με την βοήθεια των Γερμανών ( άντε πάλι αυτοί οι καριόληδες, μια ζωή μπροστά μας τους βρίσκουμε, από την εποχή του Όθωνα ακόμα.. ) από το 1914 έως το 1923 όταν έφυγε και ο τελευταίος από την Πατρίδα. Αυτό ακριβώς είναι γενοκτονία. Η μαζική εκκαθάριση-εξόντωση μιας ομάδας ανθρώπων λόγω της φυλετικής τους ή θρησκευτικής τους διαφορετικότητας. Αυτό ακριβώς έπραξε τότε ο τούρκικος εθνικισμός.

    Ουφφ , κουράστηκα, σας χαιρετώ
    mumul
    —-
    τέλος

  20. COSTANTINA said

    Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια mumul. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω λεπτομέρειες για να συμφωνήσω ή όχι, πάντως η σκοπιά σου μου φαίνεται πιο δίκαιη από αυτές που έχω ακούσει ως τώρα. Να ΄σαι καλά. 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: