X-PSILIKATZOY

ΕΙΜΑΙ Ο,ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΄ΜΑΙ

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ (my ass)

Posted by Constantina Delimitrou στο Οκτώβριος 9, 2005

Θεωρείτε όλοι σας, ότι υπάρχει ελευθερία λόγου; Ότι υπάρχει αυτό που λέμε ελευθερία τύπου στην Ελλάδα; Κατά το σύνταγμά μας, ακόμη και το γελοιωδέστερο των εντύπων, έχει ισότιμο δικαίωμα να διανεμηθεί και να διαβαστεί από αυτούς που το επιθυμούν. Συνεχίστε να κοιμάστε και να πιστεύετε κύριοι δημοσιογράφοι και κύριοι εκδότες, πως σας βρίσκουνε και σας διαβάζουνε όσοι θέλουνε. Νομίζετε ότι αρκεί να πάει κάποιος, στο πλησιέστερο σημείο πώλησης; Τεράστιο λάθος. Δικτατορία έχουμε κύριοι!

Υποσχέθηκα σε έναν φίλο, να γράψω για το τεράστιο τσιφλίκι των πρακτόρων εφημερίδων και ενώ σε λίγο φεύγω απ΄αυτή την δουλειά, το κάνω ευχαρίστως, γιατί ήταν το μόνο κομμάτι που ένα απλό «λάδωμα», δεν ήταν και δεν είναι αρκετό.

Όταν ανοίγεις ένα κατάστημα ψιλικών και με την προυπόθεση ότι τριγύρω σου σε ακτίνα εκατό μέτρων, κανείς δεν πουλάει εφημερίδες είναι δικαίωμά σου να το ζητήσεις. Για ότι χαρτιά χρειάστηκα για το μαγαζί, έκανα έρευνα στο ίντερνετ και σε κάθε υπηρεσία, τα πήγαινα έτοιμα, σε σημείο να σπάω τα νεύρα των υπαλλήλων, που σίγουρα θα θέλανε να με τρέξουνε κι άλλο. Στο θέμα εφημερίδες, τα βρήκα σκούρα. Άδειες για εφημερίδες δεν δίνονται. Τελεία και παύλα.

Θεώρησα σωστό, να πάω απευθείας στο πρακτορείο. Στο αίτημά μου, η απάντηση του υπερήλικα πράκτορα ήταν «Όχι, φύγε από ΄δω». Αυτό έγινε τρεις συνεχόμενες φορές και όταν του είπα πως ίσως βρω τρόπο να πάρω πλαγίως άδεια (με μέσο, με λάδωμα, θα το έψαχνα), μου είπε ειρωνικά ότι δεν πρόκειται ποτέ να πάρω άδεια (γιατί ήταν στο χέρι του) και ούτως ή άλλως, εφημερίδες δεν θα μου έδινε. Ο λόγος απλός. Ο κύριος πράκτορας, άφηνε την σύζυγο στο πρακτορείο, γέμιζε ένα καρότσι λαικής με εφημερίδες και τις πούλαγε έξω απ΄το μαγαζί μου. Πουλώντας τις απευθείας, κέρδιζε τρία με τέσσερα λεπτά παραπάνω, ενώ αν τις πούλαγα εγώ, θα κέρδιζε λιγότερα. Του πρότεινα λοιπόν, να τις πουλάω χωρίς καθόλου κέρδος και αρνήθηκε με τον ίδιο τρόπο, που έκανε και τις προηγούμενες φορές.

Ο σύζυγός μου, δουλεύει σε διαφημιστική και συνεργαζόταν καθημερινά με όλες σχεδόν τις εφημερίδες. Όλοι υπόσχονταν ότι το θέμα θα λυνόταν αμέσως. Μετά από λίγες μέρες, τον πήρε τηλέφωνο διευθυντής εφημερίδας και του είπε πως το σύστημα αυτό με τους πράκτορες, δεν έχει αλλάξει από το 1950 και κανένας δεν μπορεί να κάνει τίποτε, εάν ο πράκτορας αρνηθεί!

Προχώρησα λοιπόν στον εκβιασμό. Πήγαινε ο άντρας μου στις έξι το πρωί για δύο ολόκληρους μήνες και έπαιρνε εφημερίδες κρυφά από ένα φιλαράκι σε αθηναικό πρακτορείο εφημερίδων. Οχτώ η ώρα κάθε πρωί, όλες οι απογευματινές εφημερίδες, ήταν κρεμασμένες στην βιτρίνα μου. Η κούραση φρικτή. Πέρναγε απ΄έξω ο πράκτορας να πουλήσει τις εφημερίδες του, έβλεπε τις απογευματινές παράνομα κρεμασμένες και άφριζε. Μου έστειλε τον Δήμαρχο, να μου ζητήσει άδεια εφημερίδων. Του είπα ότι η ελευθερία του τύπου στην Ελλάδα είναι κατοχυρωμένη συνταγματικά και καμμία άδεια δεν χρειάζεται γι΄αυτό, απ΄την στιγμή που το κάνω χωρίς κέρδος. Ο κύριος Δήμαρχος, δεν το γνώριζε και πήγε και είπε το ποιηματάκι όπως το άκουσε.

Ο πράκτορας στην πορεία, με κατηγόρησε για κλοπή. Του είπα ότι τις αγοράζω απ΄την Ομόνοια χωρίς κέρδος, για να μην καρφώσω το φιλαράκι απ΄το αθηναικό πρακτορείο. Μετά από δυό φοβερά κουραστικούς μήνες, πήγαμε ξανά, μπας και άλλαζε γνώμη ο πράκτορας. Τίποτε. Μόνο που δεν μας έδιωξε με τις κλωτσιές.

Το είχα βάλει σκοπό να κάνω το μαγαζί μου όπως ήθελα και η όλη αυτή τρομοκρατία με έκανε να κάνω κάτι παράτολμο. Πήρα τηλέφωνο στα ξεκάρφωτα τον πρόεδρο των εφημεριδοπωλών της περιοχής μου (βρήκα το τηλέφωνό του από το 131) και στην κυριολεξία του τα ΄χωσα. Του είπα το όνομά μου, του είπα ότι δεν έχω κανένα μέσον και του ανέφερα την κατάσταση και το δίκαιο του αιτήματός μου. Δεν είχα κανένα σκοπό να λαδώσω, αλλά και ούτε να υποχωρήσω. Απείλησα ακόμη, τον άγνωστο αυτό άνθρωπο, με μήνυση.

Προς τιμήν του, ήταν συζητήσιμος. Μου έστειλε κάποιον κύριο την επόμενη μέρα για χαρτογράφηση, ούτως ώστε να αποδείξω ότι κανείς γύρω μου δεν πουλούσε εφημερίδες και μου είπε να κάνω υπομονή. Του πήρε έναν ολόκληρο μήνα ικεσίες, για πείσει τον πράκτορα να μου φέρνει εφημερίδες.

Πλέον στο μαγαζί μου, ΕΧΩ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ. Αλλά, με τους δικούς του όρους. Πρέπει να τις παίρνω από το πρακτορείο κάθε πρωί και να τις επιστρέφω το βράδι. Καταλαβαίνετε ότι αν θέλω κάποιο βράδι εγώ, ή ο σύζυγός μου να πάμε σπίτι λίγες ώρες να ξεκουραστούμε, αυτό είναι αδύνατο τα τελευταία δύο χρόνια. Πρέπει να είμαστε και οι δύο κάθε πρωί και κάθε βράδι να πηγαινοφέρνουμε εφημερίδες. Αλλά αυτό είναι το λιγότερο.

Ο αριθμός και το είδος των εφημερίδων, είναι περιορισμένος. Υπάρχουν εφημερίδες που δεν μου τις φέρνει ποτέ και άλλες που μου φέρνει αυστηρά ένα ή δυό κομμάτια. Αν απ΄το Σάββατο μου ζητήσουν παραπάνω άτομα να τους κρατήσω Κυριακάτικες εφημερίδες, πρέπει να πάρω το αμάξι μου και να ψάχνω σε όλα τα περίπτερα της περιοχής για να τις βρω. Όταν ζήτησα ξένο τύπο (αλβανικό και ρωσσικό), ήταν κατηγορηματικός και δεν ήθελα να πιέσω άλλο καταστάσεις.

Οι μοναδικές μέρες που δεν δουλεύει ο σύζυγός μου, είναι Σάββατο και Κυριακή. Είναι οι μόνες μέρες που μπορούμε εναλλάξ να πάμε σπίτι να ξεκουραστούμε. Αυτό γίνεται πλέον μόνο μεσημέρια, γιατί πρωί και βράδι έχουμε τις γαμημένες εφημερίδες. Για ένα γαμημένο αλλά αναγκαίο 8% κέρδος. Για μία γαμημένη ανύπαρκτη Ελεύθερη Διακίνηση του Τύπου στην Ελλάδα του 2005. Οι πωλήσεις μου στις εφημερίδες πλέον, είναι πολύ πεσμένες. Οι πελάτες ξέρουν, ότι έχω μικρή γκάμα και λίγα φύλλα, οπότε δεν κάνουν καν τον κόπο να με ρωτήσουν. Πάνε κατευθείαν στο πρακτορείο, πέντε στενά πιο κάτω ή δεν αγοράζουν καθόλου.

Κι εσείς κύριοι εκδότες συνεχίστε να αναρρωτιέστε γιατί πουλάτε λίγες εφημερίδες, στις υπόλοιπες περιοχές της Αθήνας.

11 Σχόλια to “ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ (my ass)”

  1. artemis said

    Ρε αλήθεια, συμβαίνουν τέτοια πράγματα; Απίστευτο…Κάνε κουράγιο!

    Αλλά, μπράβο σου, που δεν αψήφησες τίποτα…Μπράβο σου!

  2. mn8 said

    Εχω μεινει αφωνος…

  3. when it comes to «meson», i’m all for it, especially when it comes to me.
    one time while i was talking to dimitris after years of silence, we were catching up with what was going on in our lives.
    so, knowing that he was a journalist for years and now writing in «the new york times of greece», i thought all was well.
    without hesitation, i told him my plan.
    i expected him, by the time i came back to greece, to be at least minister of culture, so he can give me some pension.
    well, without hesitation, he filled me in on the greek reality.
    the joke, again, was on me.
    but, if you do know anyone who is willing to help a foolish dj, keep me informed.

  4. COSTANTINA said

    I’ll do that, my friend.

    Did you check your mail?

  5. zouri1 said

    Ειλικρινα,φτασε το θεμα στην Βουλη.ή στην Ευρωπαικη ενωση.Προχωρα το.

  6. το ίδιο ακριβώς πρόβλημα είχε και φίλος με ψιλικατζίδικο αλλά τελικά τα κατάφερε (δε ξέρω με ποιον τρόπο).
    Το ζήτημα με τις εφημερίδες δεν είναι το ανύπαρκτο σχεδόν κέρδος τους αλλά ότι είναι κράχτες.
    Κανείς δεν πρόκειται να πάει για τσιγάρα στο ένα, για εφημερίδα στο άλλο και για μπύρες στο παρακάτω.
    Θα πάει σε αυτό που τα έχει όλα…

  7. Chrisa said

    Καλά έκανες και το κατάγραψες αυτό στο blog σου. Δεν πίστευα ότι γίνονται τέτοια πράγματα… Ελπίζω κάποια στιγμή να γίνει κάτι και να αλλάξει αυτός ο ηλίθιος νόμος!!!

  8. you’re my kind of girl.
    still, that would kill me if i ever came back to motherland and had o deal with this kind of shit.
    but you know, eventually, it will happen. and i’ll be so glad that at least there are people like you around, so we can fight together the good fight.
    you know me, fight fire with fire, baby.
    and, yes, i didn’t get your email yet.
    it’s a conspiracy, i tell you.

  9. Αψογο

  10. COSTANTINA said

    Παιδιά, μην με παίρνετε για αγία, λάδωσα όπου δεν με έπαιρνε. Όμως μέχρι ένα σημείο. Νομίζω ότι αν μερικές φορές παλέψουμε με τα δικά τους μέσα (και χωρίς μέσον), είναι λίγο κουφό αλλά μπορεί και να τα καταφέρουμε.

    Κώστα, check your mail again baby.

  11. Μακαλόσκυλος said

    Έτσι ακριβώς , και χειρότερα, είναι τα πράγματα και σήμερα (3 χρόνια μετά απο το post της συναδέλφου psilikatzoys).

    Πιο εύκολα ανοίγεις ψιλικατζίδικο στον Άρη παρα να πάρεις άδεια εφημερίδων.

    Πάνω από ενάμισυ χρόνο προσπαθώ, με κανένα αποτέλεσμα, και ειλικρινά όσο το ψάχνω, τόσο περισσότερο φρικάρω.

    Και δεν είπες τα χειρότερα constantina, τα νταβατζιλίκια των εφημεριδοπωλών για να συνεχίσουν να σου δίνουν εφημερίδες, τα μονοπώλεια, τα ψιλικατζίδικα που τα κλείσαν γιατί σήκωσαν κεφάλι κλπ κλπ

    Αλλά μην ανησυχείς, πιστεύω πως κάποτε κάποιος θα βρει την όρεξη , το χρόνο, και το χρήμα, να καταφύγει στα διεθνή δικαστήρια, που μόνο αυτά μπορούν να σταματήσουν αυτό το ανελέητο και νομικά κατοχυρωμένο νταβατζιλίκι.

    Θα βρεθεί κάποιος να τους πει … βρε σκατομαλάκες, για πια ανταγωνιστηκότητα μιλάτε, τι τα πάιρνετε τα κονδύλια απο την ΕΟΚ για αύξηση ανταγωνιστηκότητας, τι την φιάξατε την επιτροπή ανταγωνισμού όταν εσεις οι ιδιοι με το άρθρο 3 δίνετε το ελεύθερο σε κάποιους να επιλέγουν ποια καταστήματα θα επιβιώσουν και ποια όχι, στην Ελλάδα του 2008, όταν στην Γερμανία του 1988 οι εφημερίδες μοιράζονταν στους δρόμους σε κουτιά ανά 50 μέτρα, που τυπικά έριχνες κάποια σέντς για να ανοίξει το πορτάκι και έπαιρνες όσες ήθελες.

    Και η δικαιολογία τους : τις «τεράστιες» απώλειες που έχουν από τις επιστροφές των απούλητων εφημερίδων. (και ζήσαμε εμείς καλά και αυτοί καλύτερα). Και αν ποτέ στριμωχτείτε , κύριοι ιδιοκτήτες εφημεριδών, μην ντραπείτε, πείτε το μας, να κάνουμε κανένα ρεφενέ να σας βοηθήσουμε.

    Κάποια στιγμή θα ανοίξω κι εγώ ένα blog με αυτό το θέμα και όλες τις υπόλοιπες μαλακίες που γνώρισα στην ψιλικατζιδικο-καριέρα μου, μιας και είναι ο μόνος τρόπος να δημοσιοποιήσεις τέτοιες καταστάσεις (ευνόητο είναι ότι τηλεόραση και τύπος δεν αγγίζουν τέτοια θέματα)

Σχολιάστε

 
